Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

15 April 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hello everybody!

Het blijft leuk om al die reacties op mijn verslagen te lezen! Blijven doen dus!

Maandag was weer een dag als anders: stage! Of… Misschien toch niet, aangezien het de hele dag geregend heeft. De jas moest uit de koffer gehaald worden want het was toch echt koud buiten! Op naar stage door de regen! Omdat we niet afgesproken hadden om lessen te geven, heb ik weinig gedaan. Term 2 begint dus er moet weer hard gewerkt worden door de kinderen. ’s Middags ben ik naar de winkel geweest en daarna, terwijl Marleen en ik een les aan het voorbereiden waren, werd er zomaar een kaartje voor mij neergelegd: POST! Met een big smile (het handschrift herkennend), de envelop opengescheurd en jaaaaa, een super lief kaartje van Arnout! Deze is direct opgehangen op de muur op mijn kamer. Vervolgens ook nog geluk met het eten: bami! Helaas moest er ook nog gewerkt worden, dus na het eten de les afgemaakt, nog wat voor mijn onderzoek uitgezocht en daarna lekker gaan slapen.
Dinsdag: precies op de helft van mijn avontuur! Woow, wat gaat de tijd snel! Daarnaast moest de verjaardag van Westcott Primary gevierd worden, de school bestaat al 107 jaar!! De ochtend werd begonnen met een assembly waar de directeur Mr. Robertsen eerst wat vertelde en vervolgens werden er liedjes gezongen. Dit was erg leuk om mee te maken. Aan het einde van het assembly werden het schoollied en het volkslied van Zuid-Afrika gezongen en vervolgens gingen alle kinderen terug naar hun klassen. De rest van de dag hoefde er niet gewerkt te worden. De kinderen kregen wat informatie over de geschiedenis van de school, Marleen en ik hebben een les over de toeristische attracties van Nederland gegeven en de rest van de ochtend werd er buiten gesport. Helaas begon het ook nog even hard te regenen, wat de kinderen hier totaal niet erg vonden dus bleven ze lekker buiten. Om 1 uur waren de kinderen vrij en mochten ook wij naar huis. Hierdoor waren we erg op tijd thuis zodat we even aan ons onderzoek konden werken. Tussendoor gegeten en ’s avonds weer aan het werk voor school.
Woensdagochtend mocht ik de dag beginnen en heb ik 2 lessen gegeven, rekenen en Engels. Het gaat nu best makkelijk, en wanneer ik er niet uit kom helpen de kinderen of mijn mentor wel. Verder was het een rustige stagedag zonder verdere bijzonderheden. Thuis even aan het werk geweest voor school en na het eten zijn we naar Green Point gegaan, omdat Ajax Cape Town speelde. Echter was het nog een heel gedoe om kaartjes te krijgen. We konden kaartjes kopen bij Waterfront, wat ons te ver lopen was. Vervolgens kwamen we een man tegen die ons wilde helpen. De eerste kaartjes werden gecontroleerd door de politie, en deze bleken nep te zijn. Deze kaartverkoper werd meegenomen door de politie en afgevoerd. Vervolgens hadden we 8 andere kaartjes. Na wat onderhandelen hiervoor betaald en toen kwamen we erachter dat het er maar 7 waren in plaats van 8. Weer op zoek naar nog een kaartje. Deze was snel gevonden en eindelijk konden we naar binnen. De man die ons vanaf het begin heeft geholpen is bij ons gebleven en heeft de wedstrijd met ons gekeken. Ajax Cape Town speelde tegen de Orlando Pirates en de wedstrijd is geëindigd in 2-2. Daarna zijn we naar Waterfront gelopen waar we een lekkere kop warme chocolademelk hebben gehad (ja het was echt koud). Deze smaakte goed en vervolgens zijn we met de taxi naar huis gegaan.
Donderdag was het tijd om ons visum te regelen. We mogen maar 3 maanden in Zuid-Afrika blijven, als je langer wilt blijven moet je dus een visum aanvragen. Nadat een aantal anderen er 3 en 2,5 uur over hadden gedaan, waren wij klaar in 2 uur. We werden overal heen gestuurd en dan moest je daar weer in de rij en dan weer daar, maar rond 11 uur waren we klaar en konden we weer naar buiten. We hebben even in de bibliotheek gekeken naar literatuur voor ons onderzoek, maar een lidmaatschap was iets te duur voor die laatste maand dat we hier zitten. Daarna zijn we naar Waterfront gegaan om te shoppen. Helaas was er niet veel leuks te vinden, behalve een armbandje waarmee je het aids fonds steunt. Deze heb ik gekocht omdat ik dit toch wel een goed doel vind en het armbandje zag er leuk uit! Na het ‘winkelen’ zijn we naar Longstreet gelopen, waar we wat hebben gedronken. Daarna hebben we nog wat rondgelopen op de Green Market waar we alle vier een djembé hebben gekocht. Dit is echt een Afrikaans instrument en moet je toch wel hebben. Toen we klaar waren met winkelen op de Green Market zijn we naar huis gegaan, waar we nog net op tijd waren voor het eten. Het eten smaakte weer eens goed (ze zijn deze week goed op weg!) en vervolgens zijn we voor school bezig gegaan.
Vrijdag zijn we weer op tijd opgestaan. Samen met Marleen en Tessa ben ik naar Kaapstad gegaan, waar we in de bibliotheek aan het werk zijn gegaan voor school. Om op internet te kunnen, hadden we dan toch echt een bibliotheekpas nodig. Na wat navraag bleek deze toch gratis te zijn, dus tijd om er een aan te vragen! Ik was de enige met een bewijs van inwoning, dus kon alleen ik een kaart aanvragen. Dit was een heel gedoe, maar een uur later had ik eindelijk het pasje en konden we om de beurt op internet. We zijn de hele dag bezig geweest, maar om half 5 vonden we het toch echt genoeg en zijn we naar het station gelopen. Onderweg voelde ik iets aan mijn tas dus keek ik om. Een man trok snel zijn hand weg en ik draaide me om en pakte zijn hand om te kijken of hij iets uit mijn tas had gehaald. Dit was gelukkig niet zo, maar ik was wel flink geschrokken! Ik heb snel mijn tas dichtgedaan en hem over 1 schouder gehangen zodat hetzelfde niet weer kon gebeuren! We hebben een ijsje gehaald en zijn met de trein naar huis gegaan. Daar hebben we gegeten en daarna zijn we nog weer even voor school bezig geweest.
Zaterdag konden we lekker uitslapen tot half 9 en na het ontbijt zijn we naar Camps Bay gegaan, waar we lekker de hele dag op het strand hebben gelegen. We waren laat thuis, dus het eten gemist maar gelukkig hadden we zelf broodjes gekocht. Vervolgens hebben we ons klaargemaakt en zijn we met de taxi naar Kaapstad gegaan. Hier zijn we gaan stappen bij club 31, wat erg gezellig was! We hebben een aantal Nederlandse jongens ontmoet die hier ook stage lopen. Eens een keer wat anders dan al die Afrikanen! Rond kwart voor 4 vonden we het genoeg geweest en hebben we een taxi naar huis genomen waar we heerlijk zijn gaan slapen!
Zondag heb ik lekker uitgeslapen. Ik werd wakker om kwart voor 12 en kon direct aanschuiven bij de lunch. Toch niet mijn ding, aardappels, rijst en kip voor ontbijt… Daarna ben ik hard aan het werk geweest voor school tot aan het avondeten. Na het avondeten hebben Marleen en ik onze les voorbereid en daarna heb ik dit verslag afgetypt. Morgen weer een nieuwe week!

Heel veel liefs,
Lisette

  • 15 April 2013 - 17:42

    Leonie Leurink:

    Gaaf gaaf gaaf, leuk om al jou verslagen te lezen!
    Veel plezier!
    Xxxxx

  • 15 April 2013 - 21:58

    Marloes:

    Heee Lisette,

    Wauw je bent behoorlijk gesetteld daar jo! Haha grappig om te lezen.
    Minder grappig van die man die probeerde te gappen! Goed dat je het voelde en wat een lef dat je zijn hand open hebt getrokken! Pff schrikken zeg.
    Minder van die regen en kou. Maar als die kinderen het absoluut niet erg vonden, dan zou het wel niet zo heel vaak voor komen. Het weer wordt hier ook eindelijk een keer beter qua temperatuur. Maarja wel regen, regen. Het kan alleen maar beter worden!:)

    Have fun daar nog! Ben benieuwd naar je volgende verhalen.

    Liefssssxx

  • 15 April 2013 - 23:53

    Jan:

    Hoi Lisette,

    Je hebt weer een leuk verslag geschreven. Zo volgen we je op de voet!

    Beste met jou.

  • 17 April 2013 - 21:34

    Marian:

    De tijd vliegt voorbij. Zo te lezen gaat het daar eveneens moeizaam met de bureaucratie. Toch wel leuk dat je kaarten kon krijgen en bij de bib terecht kon. Weer een leuk verslag over je belevenissen aldaar.
    Fijne week gewenst.

  • 11 Mei 2013 - 17:41

    Petra En Jan:

    Hallo Lisette.

    We willen je van harte feliciteren met je verjaardag!
    Maak er een gezellige dag van!

    Petra en Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 18594

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 23 Januari 2016

Backpacken in Zuid-Oost Azië en Australië

11 Februari 2013 - 06 Juni 2013

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: