The end of my South African Adventure - Reisverslag uit Enschede, Nederland van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu The end of my South African Adventure - Reisverslag uit Enschede, Nederland van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

The end of my South African Adventure

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

07 Juni 2013 | Nederland, Enschede

Hoi allemaal!

Ik ben alweer thuis, maar toch nog even een berichtje over de afgelopen dagen!

Maandag hebben we ontbeten in de lodge waar we zaten, om vervolgens richting Montagu te rijden. Onderweg zijn we gestopt in Matjiesfontein. Een klein dorpje dat erg Engels is, dus hebben we een stuk taart gegeten in The Coffee House. Dit heeft ons heerlijk gesmaakt en we zijn weer verder gereden om verrast te worden: sneeuw op de toppen van de bergen! Dit hadden we echt niet verwacht. We hebben zelfs nog een sneeuwpop gespot, om vervolgens weer lager te komen waar geen vlokje meer te zien was. Ook in Montagu lag gelukkig geen sneeuw! In het hotel hadden ze geverfd waardoor het erg naar verf stonk, dus we kregen 2 andere kamers. ’s Avonds hebben Nicole en ik getrakteerd op een diner in een restaurant waar wij de enige gasten waren en dus ook de volle aandacht kregen. We hebben heerlijk gegeten en zijn bij terugkomst in het hotel lekker gaan slapen.
Dinsdag zijn we op tijd gaan ontbijten. Het was nu een keer geen toast, dat is raar na 4 maanden elke ochtend toast! Er lagen scones, waar dan toch mijn voorkeur naar uit gaat. Om half 10 zijn we weggereden, om in Robertson bij de wijnboerderij Springfield even te stoppen. Hier hebben papa en mama een fles sauvignon blanc gekocht. We zijn doorgereden en zijn onderweg wijnboerderijen met leuke namen tegengekomen: Weltevrede, Langverwacht, Goedverwacht, Goedvertrouw en Vergelegen. Ook kwamen we nog langs een plaatsje dat Moordkuil heette, je moet er maar op komen! Onderweg hebben we in Villiersdorp een kopje koffie/thee gedronken met chocoladetaart en carrot cake. We zijn via het plaatsje Franschhoek naar Stellenbosch gereden, met onderweg aardig wat regen. De Bed & Breakfast waar we zitten ligt niet in het centrum, dus we hebben onze spullen achtergelaten en zijn naar Stellenbosch gereden. We hebben lekker wat gegeten bij de Food Lovers Market, om vervolgens even te winkelen. Pap, Nicole en ik hebben alle 3 wat gekocht (jeej)! We zijn terug gereden naar ons huisje, waar we ons omgekleed hebben en vervolgens zijn we uiteten gegaan in Stellenbosch bij Bistro Basic. Erg lekker! Omdat het nog steeds koud was, zijn we daarna naar het huisje gegaan waar we nog even gezellig samen wat gedronken hebben voordat we gingen slapen.
Woensdag zijn we na het ontbijt Stellenbosch ingegaan, om even bij Oom Sammie Se Winkel te kijken waar ik een Afrikaans prentenboek heb gekocht. Ook hebben we nog in een aantal andere winkeltjes gekeken waar ze leuke Afrikaanse souvenirs hadden. We hebben een lunch gehaald bij de Food Lovers Market en deze bij het huisje opgegeten. Na de lunch zijn we naar Kaapstad gereden om eerst mijn visum eens te regelen, aangezien ik al sinds 13 mei illegaal in Zuid-Afrika was. Dit was binnen 10 minuten geregeld en daarna was het toch echt tijd om de laatste souvenirs en cadeautjes in te slaan op de Green Market. We hebben nog wat gedronken bij Neighbourhood met een bord nacho’s. Daarna ben ik naar het hostel gegaan waar de andere dames zaten, want Marleen en ik werden door Rob en Jenny opgehaald om uiteten te gaan. We zijn naar Waterfront gereden en hebben bij Spurs gegeten. Eigenlijk zou ik met papa, mama en Nicole mee terug gaan naar Stellenbosch, maar ik bedacht me en wilde de laatste avond afsluiten met de andere meiden, dus ben ik met Marleen meegegaan naar het hostel. Van hier uit zijn we eerst naar Bob’s Bar gegaan en vervolgens naar The Dubliner. Ik heb een erg leuke laatste avond gehad en ben bij de dames op de kamer in een leeg bed gaan liggen.
Donderdag werd ik op tijd wakker in het hostel. Ik heb me aangekleed en ben zonder te betalen (oepsie!) via de Food Lovers Market (voor een lekker ontbijtje) naar de trein gelopen. Ik ben met de trein naar Belville gereden waar pap, mam en Nicole me op kwamen halen want we wilden een rondje golfen in de buurt van Stellenbosch. We hebben 2 karretjes gehuurd en Nicole en ik vonden het maar al te mooi, lekker rondrijden in de karretjes. Zo mooi, dat we vergaten om ons best te doen met het golfen (al hadden we er wel een aantal mooie ballen tussen zitten). Helaas verloren we van pap en mam… Na het golfen heb ik mijn koffer opnieuw ingepakt en me klaargemaakt voor de vlucht naar huis. Om 5 uur had ik met de andere meiden afgesproken op het vliegveld, hebben we ingecheckt, onze laatste randen opgemaakt en gewacht tot we om kwart over 8 wegvlogen richting London. Eerst heb ik film gekeken in het vliegtuig en daarna kregen we eten. Na het eten wilde ik slapen, maar dit ging niet. Ik denk dat ik in totaal 2 uur heb geslapen… We kwamen om kwart voor 7 (Engelse tijd) aan in London na een goede vlucht. Om half 9 vlogen we weer weg naar Amsterdam, wat niks was vergeleken bij de eerste vlucht, en we stapten om half 11 uit in Amsterdam. Helaas weer op Nederlandse bodem.. We wilden allemaal erg graag terug! We hebben onze koffers opgehaald, en zagen daar al een paar hoofden door de ramen. Toen we allemaal onze koffers hadden zijn we de deuren doorgelopen, waar Arnout op mij te wachten stond. Mijn ontvangstcomité was het kleinste van allemaal, maar ik was erg blij dat ik opgehaald werd door Arnout! Na afscheid genomen te hebben van de meiden was mijn avontuur echt voorbij. Thuis heb ik de was gedaan en vervolgens stonden Anne, Marloes en Martine op de stoep die even gezellig langskwamen en wat boodschappen hadden meegebracht (bedankt dames)! Ook kwam Rowan nog langs en na het eten ben ik naar oma geweest, die mij ook gemist had en erg blij was met haar cadeautje. Hierna zijn Fleur en Sanne nog langsgekomen met allerlei lekkere hapjes, en die zijn nu naar huis. Voor mij is het tijd om te gaan slapen, want ik ben ontzettend moe!

Dit is het laatste verhaal van deze reis. Ik wil tegen iedereen zeggen: baie dankie vir die mooie boodskappe op die stories!
Sorry als de verhalen af en toe te lang waren. Ik vind het erg leuk dat zoveel mensen mijn verhalen gelezen hebben.
Ik heb 4 geweldige maanden gehad, en kijk met veel plezier terug op alles wat ik meegemaakt heb. Zuid-Afrika is een ontzettend mooi land, met geweldige culturen, vriendelijke mensen, een prachtige omgeving en leuke talen. Ook hadden we een leuke groep, wat toch wel fijn is.
Kaapstad is een stad die ik nooit zal vergeten, en ik zal er zeker nog eens terug komen.

Heel veel liefs,
Lisette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1066
Totaal aantal bezoekers 18577

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 23 Januari 2016

Backpacken in Zuid-Oost Azië en Australië

11 Februari 2013 - 06 Juni 2013

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: