Drie landen in 1 maand - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu Drie landen in 1 maand - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

Drie landen in 1 maand

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Lisette

06 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

Xin chao,

We zitten inmiddels al een maand in Azië en na ons laatste update hebben we alweer zoveel meegemaakt. We horen dat ontzettend veel mensen nieuwsgierig zijn naar wat we allemaal doen en beleven, super leuk om te horen.

Onze laatste update kwam uit Chiang Mai (Thailand) waar het na een paar dagen regen weer mooi weer is geworden, dus hebben we een scooter gehuurd en de tempels in en rond Chiang Mai bezocht. De dagen daarna hebben we gebruikt om verder naar het noorden te reizen met de lokale bus (ze rijden hier met de deur open zodat iedereen op elk gewenst moment kan uitstappen). Via Chiang Rai en Chiang Khong zijn we woensdag 23 september de grens overgegaan naar Laos. Daar hebben we direct de slowboat gepakt die ons in 2 dagen naar Luang Prabang bracht met een tussenstop (overnachting) in Pakbeng. De slowboat vaart over de machtige Mekong rivier tussen de bergen door, het uitzicht is de hele weg adembenemend! Naast veel backpackers zitten er ook lokale mensen op de boot die op de meest afgelegen plekken van de boot af stappen met tassen vol eten en spullen. Waarschijnlijk om weer een paar weken te kunnen overleven want wegen zijn er niet en er zit waarschijnlijk ook geen AH om de hoek...

Na 2 dagen arriveren we in Luang Prabang waar we uiteindelijk 6 dagen blijven en ons geen moment vervelen. De mooie watervallen van Kuang Si, de vele tempels in de stad, de Aalmoes ceremonie van de monniken om 6.00 uur, het beklimmen van Mount Phou Si voor de zonsondergang en leuke cafeetjes waar we heerlijke croissantjes en baguettes kunnen eten.Dinsdagavond vertrekken we weer en vliegen we naar Hanoi (Vietnam). Op het vliegveld worden we opgehaald en maken we kennis met het verkeer in Vietnam. Regels kennen ze hier denk ik niet, onze taxi vliegt van links naar rechts over de snelweg. Iedereen toetert naar elkaar, inhalen mag aan alle kanten en spookrijden wordt ook geaccepteerd. En als we in Hanoi (stad) zelf aankomen wordt het nog gekker, overal om ons heen scooters en motoren die overal tussendoor vliegen en voor enorme chaos zorgen. Oversteken is bijna onmogelijk hier want stoppen voor een zebrapad doen ze niet, dus met gevaar voor eigen leven steken we nu maar gewoon over en hopen we dat niks of niemand ons raakt.

Hanoi zelf is druk, heel druk, dus we zijn blij als we richting Halong Bay vertrekken voor een cruise van 3 dagen. De eerste dag varen we door het prachtige Halong Bay verder de zee op, springen van de boot, zwemmen, kajakken en krijgen heerlijk eten om vervolgens op de boot te slapen. De tweede dag vertrekken we richting een eiland tussen 2 gigantische rotsen met aan beide kanten zee, Freedom Island!
Hier chillen we in de hangmatten met geweldig uitzicht, spelen beachvolleybal, eten heerlijk, drinken biertjes en zien plankton oplichten in de zee. Wat een gave ervaring!
Op de derde dag reizen we terug naar Hanoi om dezelfde avond de nachtbus te pakken naar Sapa, in het noorden van Vietnam. We reizen met een groep van 6 die kant op en worden na de nachtbus (3 rijen met stoelen boven en onder die nagenoeg helemaal plat kunnen) opgevangen in het hotel. Hier ontbijten we heerlijk voordat we beginnen aan de trekking van 15 km met onze gids Su May. De eerste dag trekken we door de prachtige rijstvelden die als terrassen zijn aangelegd. Onze timing is perfect want in deze periode wordt de rijst geoogst en kunnen we de mensen aan het werk zien op het land. De hike is pittig want we leggen bijna een afstand van 15km af zonder een vlak stukje weg. Als we in de homestay aankomen nemen we een heerlijke douche en bereiden met de hele groep het avond eten voor, waarbij we tijdens het eten worden getrakteerd op zelfgebrouwen rijstwijn (lees een glaasje hele sterke alcohol). Na een heerlijke nacht slaap helpt Lies de volgende ochtend met het maken van ontbijt, banana pancakes. Heerlijk en we kunnen er weer tegen aan. De hike op de tweede dag is minder ver maar niet minder vermoeiend dus we zijn blij als we weer in het busje naar Sapa zitten, maar wat ontzettend gaaf vonden wij deze trekking! Douchen, eten en de nachtbus weer in. Vanmorgen om 3.15 uur werden we in Hanoi de bus uitgegooid dus we zijn helemaal kapot. Vandaag blijven we in Hanoi en rusten een dagje uit voordat we morgen zuidwaarts reizen en er weer allemaal leuke tripjes op het programma staan voor de komende dagen. We houden jullie op de hoogte!

Veel liefs,
Lisette & Nicole

• 06 Oktober 2015 - 10:52

Rob:

Heel leuk verhaal met mooie foto's. Jullie hebben wel een heel erg druk programma af en toe, met op sommige plekken tijd en ruimte om te chillen gelukkig.Blijf ervan genieten.

• 06 Oktober 2015 - 11:21

Minna:

Wat geweldig om te lezen dat jullie zo genieten!! Heel veel plezier en succes met jullie verdere plannen!!
    Liefs!!

• 06 Oktober 2015 - 11:38

Marian:

Wat een mooi verslag. Prachtig en fijn te lezen en mee te reizen hierdoor. Heel veel plezier gewenst. Enjoy

• 06 Oktober 2015 - 14:44

Ine :

Wat een ervaringen! Veel plezier met elkaar.
    Groetjes uit een herfstachtig Nederland.

• 06 Oktober 2015 - 17:22

Annemarie:

Leuk om te lezen waar jullie nu weer zijn mooie foto's .
    Groetjes van ons allen .

• 06 Oktober 2015 - 18:42

Monique:

Wat een super mooi verhaal weer lieve nichtjes!
    Zo fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben en genieten!
    Heel veel plezier nog en zie uit naar jullie volgende verhaal!
    Dikke knuffel en kus

• 06 Oktober 2015 - 20:52

Milou:

Wow, wat een mooi verhaal weer! Super leuk wat jullie allemaal meemaken en zien! Stiekem wel jaloers hoor ;) geniet ervan met zijn tweeën. Liefs uit Groningen