Baie mooie Suid-Afrika - Reisverslag uit Stormsriviermond, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu Baie mooie Suid-Afrika - Reisverslag uit Stormsriviermond, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

Baie mooie Suid-Afrika

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

27 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Stormsriviermond

Hi there!

Maandagochtend ging de wekker erg vroeg. Om kwart voor 8 stond de shuttle namelijk klaar om Arnout en mij naar de Cango Caves te brengen. Hier zijn we om 9 uur meegegaan met een tour die een uur duurde. We kregen en rondleiding en er werd van alles verteld over de stalagmieten en stalactieten in de grot, hoe deze gevormd werden en welke nog leefden en welke al dood waren. Daarna hebben we lekker een taartje gegeten buiten op het terras, totdat we om 11 uur weer opgehaald werden door de shuttle en naar de Ostrich Farm gebracht werden. Het gebied rond Oudtshoorn is echt een struisvogelgebied. Op de Ostrich Farm kregen we ook een tour van een uur, waarbij er van alles verteld werd over de struisvogel (zwarte zijn mannetjes en grijze vrouwtjes), vervolgens mochten we op de struisvogel zitten of rijden, ik vond zitten wel genoeg aangezien er een zak over z’n hoofd getrokken werd, en daarna mochten we ze voeren. Je moest de bak voer onder je kin houden en met je rug tegen het hek gaan staan. Zo kreeg je een ‘lekkere’ nekmassage, waarbij de struisvogels met z’n vijven tegelijk langs je nek en hoofd in de emmer begonnen te pikken. Na deze tour bracht de shuttle ons terug naar het hostel, waar we even gechilld hebben en daarna zijn we lekker gaan lunchen. Vervolgens hebben we boodschappen gedaan en zijn we de winkelstraat doorgelopen. Na een nieuwe zonnebril gekocht te hebben zijn we terug gelopen naar het hostel waar we niet meer zoveel gedaan hebben behalve eten.
Dinsdag ging de wekker echt vroeg, namelijk om half 7! Na een paar keer gesnoozed te hebben, zijn we uit bed gegaan. Om half 8 werden we opgehaald en naar Buffelsdrift gebracht. Hier ging Arnout olifant rijden. Omdat ik een andere keer met Nicole ga, heb ik Arnout op de olifant zien vertrekken en ben ik zelf lekker in het zonnetje op het terras gaan zitten. Na ongeveer 50 minuten zag ik de olifanten met Arnout terug komen en ben ik die kant op gelopen. Arnout mocht de olifanten nog voeren en hij kreeg een knuffel van de olifant. We werden teruggebracht naar het hostel waar we rustig onze tas in konden pakken en hebben gewacht op onze shuttle. Deze haalde ons om 1 uur op en bracht ons naar George waar de Baz Bus stond te wachten. Vervolgens hebben we een lange rit van 6 uur gehad, om om 8 uur bij ons hostel in Kaapstad afgezet te worden: Big Blue Backpackers. We hebben snel een restaurantje opgezocht en kwamen bij de Mexicaan uit waar we heerlijk gegeten hebben. Van de lange reis waren we erg moe dus zijn we lekker gaan slapen!
Woensdag ging de wekker ook op tijd, omdat Arnout V&A Waterfront nog wilde zien. We zijn heen en weer gelopen en hebben vervolgens onze spullen gepakt om richting het hotel te lopen waar papa, mama en Nicole aan zouden komen. We hadden goed getimed, want toen wij aan kwamen lopen bij het Harbour Edge hotel stapten ze net de auto uit! Wel fijn om ze weer te zien na 3,5 maand! We hebben onze bagage in het hotel achtergelaten en zijn naar Cape Point en Cape of Good Hope gereden. Het was wat mistig, maar toen we in de buurt kwamen begon toch de zon nog te schijnen en hebben we een heerlijke dag gehad. Erg leuk om te zien hoe verbaasd papa, mama, Nicole en Arnout zijn over de typisch Afrikaanse dingen: struisvogels bij Cape of Good Hope, mensen die langs de weg lopen, langs de snelweg lopen of zelfs de snelweg oversteken, mensen achter in pick-ups en het zo oversteken wanneer het nog rood is. Op de terugweg van Cape Point zijn we langs de pinguïns gereden, die we natuurlijk niet konden overslaan. Als laatste moest ik de backpack van Mariska terugbrengen en mijn koffer ophalen. Hierbij heb ik het hostel aan mijn ouders en zus laten zien en vervolgens zijn we naar ons hotel gereden waar we eindelijk de kamer konden zien: een super mooi penthouse, wauw! Nadat we uiteten waren geweest en ik mijn koffer een keer leeg had gepakt en weer goed ingedeeld had, hebben we de bungee films van Arnout en mij gekeken en daarna zijn we allemaal lekker gaan slapen.
Donderdag hebben we rustig ontbeten en daarna zijn we naar mijn stageschool gegaan. We werden ontvangen door de directeur en deze heeft ons (papa, mama, Nicole en Arnout) de school laten zien en een heleboel verteld. Ook gingen we in mijn klas kijken, het was heel erg leuk om weer terug te zijn en alle kinderen te zien. Na een korte uitleg van mijn mentor hebben we delfts blauwe sleutelhanger klompjes aan de kinderen uitgedeeld, die papa en mama meegenomen hadden. Voor mijn mentor hadden ze oranje muisjes en een delfts blauwe tas meegenomen. Vervolgens kreeg ik van alle kinderen een knuffel, omdat dit toch echt mijn allerlaatste keer was! Wat een schatjes zijn het ook!!! Ik zal deze klas en school zeker missen. Daarna hebben we in de staff room wat gedronken en hebben we nog even in de andere grade 6 gekeken. Om 1 uur was het echt tijd om te vertrekken en hebben we Arnout naar het vliegveld gebracht, die helaas alweer naar huis moest. Nadat hij was ingecheckt, heb ik hem een dikke knuffel gegeven en ben ik met papa, mama en Nicole naar de Tafelberg gegaan. Omdat het mooi weer was wilden ze er toch echt bovenop (al kun je dat natuurlijk niet overslaan als je hier toch bent en het mooi weer is). We hebben op de Tafelberg lekker wat gegeten en lang rondgekeken naar het mooie uitzicht. Vervolgens zijn we terug gegaan naar het appartement, spullen gepakt en naar Long Street gelopen. Hier hebben we nog wat dingetjes gekocht op de Green Market en vervolgens besloten we om naar The African Dance Theatre te gaan, wat echt super leuk was! Afrikaanse muziek, zang, dans en daarbij natuurlijk de Gumboot dancers. Om in de stemming te blijven zijn we vervolgens uiteten gegaan bij Mama Africa, waar we Claudia en Mariska tegenkwamen die hier toevallig ook uiteten gingen. Omdat ik de Afrikaanse cultuur nog niet helemaal geproefd had, bestelde ik een mixed grill en kreeg ik krokodil, springbok, struisvogel, kudu en een worstje met springbok en kudu, heel erg lekker allemaal! We hebben nog wat gedronken en zijn daarna lekker terug gegaan naar het hotel.
Vrijdagochtend hebben we de koffers weer ingepakt en zijn we naar de Food Lovers Market gelopen om een lekkere lunch te halen voor onderweg. Rond kwart over 11 zijn we weggereden richting Swellendam. We zijn via Gordons Bay gereden en zijn naar Cape Agulhas geweest. Dit is het meest zuidelijke puntje van Zuid-Afrika, weer een hoogtepunt (of dieptepunt, het is maar net hoe je het bekijkt)! Het was al donker toen we in Swellendam aankwamen bij Roosje van de Kaap. Een erg leuk hotel waar we 2 ‘huisjes’ toegewezen kregen. Na onze spullen uitgeladen te hebben zijn we uiteten gegaan en daarna hebben we nog even in de ‘huiskamer’ van het hotel gezeten. Hier kwam Mia (een klein meisje) ons even laten zien dat ze een mooie speelgoed BMW had, om vervolgens de rest van haar speelgoed aan ons te laten zien. Helaas was het daarna bedtijd voor haar, en ook voor ons was het tijd om naar ons huisje terug te gaan.
Zaterdag hebben we ontbeten en daarna zijn we naar het Drostdy museum geweest. Dit museum is overgebleven van de 18e eeuw en was een bestuurscentrum en het woonhuis van een landdrost. Het is de oudste drostdy van Zuid-Afrika. We hebben nog even rondgekeken in het winkeltje van het museum waar Nicole en ik een Afrikaanse pop hebben gekocht. Vervolgens lieten we zien waar wij in Nederland mee betalen (euro’s). Dit vond ze zo leuk dat ze onze 20 eurocent mocht hebben wat ze helemaal geweldig vond. Om ons te bedanken kregen we een drukkie, Afrikaans voor knuffel.
Rond half 12 zijn we weggereden over de Tradouwpas naar Red Stone Hill. Deze pas was erg mooi en onderweg zijn we nog baboons tegengekomen! Heel grappig hoe interessant pap, mam en Nicole die vinden. Rond 4 uur kwamen we aan in de middle of nowhere van Red Stone Hill. Hier kregen we een huisje toegewezen met een heel erg mooi uitzicht. Ook kregen we te horen dat hier nog luipaarden konden lopen en ’s nachts de baboons zich lieten horen… Vervolgens werd de tafel in ons huisje gedekt, werd de braai aangezet en konden we beginnen met braaien. Een heerlijke Struisvogelburger! Verder hadden we lekkere salades en een gevulde paddenstoel (en ja, ik heb er van gegeten)! De rest van de avond hebben we lekker niks gedaan.
Zondag zijn we naar het hoofdgebouw gegaan waar we een lekker ontbijtje kregen. Daarna zijn we over een erg lange zandweg richting de Cango Caves gereden. Als getraind dierenspotter heb ik springbokken, kudu’s en een giraffe gespot, wat papa, mama en Nicole heel erg leuk vonden! Bij de Cango Caves heb ik bij het café gewacht want één keer de grotten in was voor mij wel genoeg. Eigenlijk stond de Swartbergpas in de planning, maar door het slechte weer hebben we dit overgeslagen (deze pas is ook een zandweg) en zijn we naar de Wildlife Range gegaan waar we eerst een rondleiding kregen. We hebben allerlei dieren gezien: van vissen, grote vleermuizen en otters tot krokodillen, cheeta’s, tijgers en leeuwen. Na de rondleiding kreeg je de kans om een dier te kiezen en de kooi in te gaan om te aaien en foto’s te maken (ja echt)! Deze kans kon ik niet laten schieten dus heb ik Nicole overgehaald om naar de cheeta’s te gaan. Met toch wel een wat sneller kloppend hart zijn we de kooi in gelopen en nadat de cheeta’s door de begeleiders geaaid waren gingen ze zitten en kon je ernaast gaan zitten voor wat mooie foto’s. JAA, IK HEB EEN CHEETA GEAAID!! Daarna zijn we terug gegaan naar ons huisje en hebben we lekker zelf spaghetti gemaakt.

De tijd gaat super snel dus ik geniet er nog maar eventjes van! Ik moet er nog niet aan denken dat ik straks weer in het ‘saaie’ Nederland ben waar het in de zomer kouder is dan in de Zuid-Afrikaanse winter… Ik geniet dit baie mooie Suid-Afrika!

Heel veel liefs,
Lisette

  • 27 Mei 2013 - 23:34

    Jan:

    Hoi Lisette,

    Je rolt van de ene vakantie in de andere. Geniet ervan! En doe iedereen mijn hartelijke groeten.

    Groet, Jan

  • 27 Mei 2013 - 23:34

    Jan:

    Hoi Lisette,

    Je rolt van de ene vakantie in de andere. Geniet ervan! En doe iedereen mijn hartelijke groeten.

    Groet, Jan

  • 30 Mei 2013 - 23:39

    Loes:

    Wat heerlijk!:)
    Maar he, 1 positief iets aan NL is er toch wel?!?!?!?!;-)

    Genietse nog, en tot snel! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 18580

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 23 Januari 2016

Backpacken in Zuid-Oost Azië en Australië

11 Februari 2013 - 06 Juni 2013

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: