Het aftellen is begonnen… - Reisverslag uit Beaufort West, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu Het aftellen is begonnen… - Reisverslag uit Beaufort West, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

Het aftellen is begonnen…

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

03 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Beaufort West

Hoi allemaal!

Mijn laatste volle week is helaas ingegaan… De tijd gaat veel te snel voorbij! Hier eerst nog een (erg lang, sorry) verslag van afgelopen week.

Maandag hadden we weer een lekker ontbijtje bij de receptie van de accommodatie. Hier kregen we weer scrambled eggs en toast. Papa vindt het nog steeds leuk hoe dit gevraagd wordt: ‘weet julle hoe julle die eiers eet?’ Na het ontbijt zijn we weggereden richting Oudtshoorn en vanaf daar naar George. Daar hebben Nicole en ik een lekkere milkshake gehaald bij de McDonalds en we zijn verder gereden naar Wilderness om een kopje koffie te drinken. Van daaruit naar Knysna waar we naar The Heads zijn gereden. Hier stroomt de zee tussen 2 bergen een meer in. We hebben lekker geluncht en zijn verder gereden naar de Bloukrans Bridge om te laten zien van welke brug ik afgesprongen ben met de bungee. Ik heb nog geprobeerd Nicole over te halen maar dit is helaas niet gelukt… We zijn verder gereden naar Tsitsikamma National Park, waar we 2 chalets toegewezen kregen met een geweldig uitzicht over de Indische Oceaan. Hier liepen overal Dassies rond, dit zijn een soort marmotten en eigenlijk wilde ik er wel een meenemen naar huis, wat niet mocht. We hebben lekker gegeten in het restaurant van het park en hebben daarna nog een film gekeken in het huisje.
Dinsdag hebben we vroeg ontbeten en daarna zijn we een stukje gaan wandelen naar de Suspension Bridge. Dit is een lange hangbrug over de Storms River Mouth. Het was heerlijk weer dus ook een heerlijke wandeling. Na 386 treden op en af waren we bij de Suspension Bridge. De hangbrug was steviger dan ik had verwacht, dus totaal niet eng. Papa probeerde nog leuk te zijn door te gaan wiebelen maar dit vond ik, helaas voor papa, niet eng. Op het strandje bij het restaurant wilde ik nog even het water voelen, maar helaas was ik niet snel genoeg weg en waren zo ook mijn schoenen nat… Even lekker wat gedronken op het terras van het restaurant en daarna zijn we naar Storms River gereden waar we lekker geluncht hebben. Na de lunch zijn we doorgereden en kwamen we bij Tsitsikamma adventures waar we met z’n vieren een Zipline Tour hebben gedaan, over 8 ziplines tussen de 70 en 211 meter en met verschillende hoogtes. Dit was heel erg gaaf en super mooi over watervallen heen! Ook hier werd weer aan Nicole en mij gevraagd of we tweeling waren, wat we vorige week ook al vaak hebben gehoord… Zelf zien we de overeenkomsten niet echt, maar oké. Hierna zijn we teruggereden en hebben we op het National Park nog even bij het water gezeten en zijn pap en ik nog even over de rotsen geklommen. ’s Avonds zijn we lekker uiteten geweest bij het restaurant en hebben we nog even lekker in ons huisje voor de TV gezeten voordat we gingen slapen.
Woensdag werden we wakker met de zon die over de oceaan scheen, dus werd de korte broek aangetrokken. Na het ontbijt hebben we oma gebeld om haar te feliciteren met haar 85e verjaardag! Ik heb haar gezegd dat ik over 2 weken weer terug ben wat ze toch wel fijn vond, mede omdat ze dan weer lekker met me kan kletsen! Na het bellen zijn we in de auto gestapt en richting Jeffreys Bay gereden. Daar hebben we lekker wat gedronken met een groot stuk taart op oma’s verjaardag! Toen deze op was zijn we naar Port Elizabeth gereden om wat boodschappen te halen en daarna door naar Addo Elephant National Park. We kregen 2 sleutels van de 2 chalets en zagen direct dat we aan de rand van het park zaten, want er stond een olifant in onze achtertuin! Hoe gaaf is dat? Dat kan niet iedereen zeggen. Ook hebben we in de verte wat kudu’s zien lopen. Na een paar foto’s gemaakt te hebben moesten we ons warm aankleden om om 6 uur bij de receptie klaar te zijn voor de ‘night game drive’ door het park. Er stond een grote terreinwagen klaar waar 9 mensen in mee konden. Op één plekje na zaten we vol. Onze gids Jonatan nam ons mee het park in. Het duurde wat langer dan ik gewend was van Pilanesberg, maar na een tijdje zagen we twee jakhalzen op de weg, die helaas ook zo weer verdwenen waren. Nog niet veel later zagen we een buffel, wat betekent dat mijn big 5 eigenlijk compleet is (al heb ik de luipaarden niet in het wild gezien, maar wel op de Cango Wildlife Range). Verderop zagen we olifanten, wat bijzonder is in het donker en ook hebben we springhazen gezien. Nog niet veel later kwam er een hyena op onze auto aflopen. Hij keek ons even aan maar liep ons toen toch maar rustig voorbij. Toen deze weg was kwamen er ook 2 kleine hyena’s aanlopen, die ons erg interessant vonden en wat langer bleven, zodat wij foto’s konden maken. Wat zijn die schattig zeg! We zijn verder gereden en hebben nog meer hyena’s gezien, leeuwen in een kooi (één van de twee was nieuw en moet wennen aan de hekken en andere dieren) en we hebben twee uilen en een stekelvarken gezien. Na 2 uur was de game drive voorbij en zijn we uiteten geweest bij het restaurant van het park. Terug in het huisje heb ik lekker gedoucht om weer warm te worden en daarna zijn we heerlijk gaan slapen.
Donderdag werden we wakker met 2 pumba’s (zwijnen van de Lion King) in de achtertuin. Ook hebben we kudu’s gespot. We hebben lekker ontbeten en van het uitzicht genoten. Later kwam er ook nog een meerkat bij de pumba’s staan, dus hadden we Timon en Pumba! Rond 11 uur zijn we met de auto het park in gereden. We hebben allerlei dieren gespot: zebra’s, kudu’s, pumba’s, olifanten (al waren deze schaars…), hartebeesten, jakhalzen, verschillende soorten vogels en een schildpad! Om 2 uur zijn we gaan lunchen en hebben we lekker in de zon op ons terrasje gezeten, totdat we een olifant zagen aankomen die waarschijnlijk ging drinken. We zijn naar het ‘hide’ huisje gelopen waar je de olifant van dichtbij kon zien drinken, wauw wat een geweldig dier!! Daarna zijn we het park weer in gereden en hebben we nog buffels gespot en andere dieren die we al eerder gezien hadden. We moesten om 6 uur het park uit zijn, wat ons nog even moeilijk werd gemaakt door een aantal olifanten die midden op de weg stonden. Hier waren een paar hele kleine olifantjes bij, die we eigenlijk wel mee wilden nemen. Na deze olifanten voorbij te zijn gereden konden we ons weg vervolgen en om 5 voor 6 waren we het park uit. We hebben lekker zelf gekookt en in het huisje gezeten, nagenietend van de mooie dag!
Vrijdag zijn we op tijd opgestaan en om half 10 zaten we in de auto. Na een paar kilometer moesten we een gravelweg op, voor 24 kilometer. Het weggetje werd steeds slechter, smaller, met stenen, water en kuilen. Uiteindelijk kwamen we aan bij Addo Elephant Back Safaris en werden we ontvangen door 3 enorme olifanten: Duma, Tabba en Mukwa. Op elke olifant zat een man, waar wij achter moesten gaan zitten. Mama en Nicole gingen samen op Duma, papa mocht op Tabba en de grootste olifant bleef over voor mij: Mukwa. Een 26-jarige mannetjes olifant van zo’n 3 meter hoog (als hij niet groter was)!! Wat een enorme beesten zeg! We hebben een ronde gemaakt van een uur en 20 minuten. Onderweg heeft Mukwa 2 keer gepoept en volgens de man voor mij was hij wat ‘windy’.. Wat kan een olifant vieze scheten laten zeg, bah! Bijna aan het einde van onze ronde gingen we omlaag. Mukwa vond het te langzaam gaan dus stopte af en toe even om Duma en Tabba vervolgens met enorm grote stappen weer in te halen. We stapten weer van de olifanten af en mochten met ze op de foto. Vervolgens gingen we een stukje met ze lopen en vertelde één van de mannen nog wat over de olifanten. Iets verderop mochten we ze voeren. We konden de brokken in de slurf gooien of zeggen: ‘trunk up’ en dan deed de olifant de slurf omhoog en de mond open, zodat je het eten in de mond kon gooien. Dit was helaas het einde van ons olifantenavontuur, maar we kregen nog een mooi fotomomentje want de olifanten gingen water drinken aan de waterplas. We kregen een lunch en zijn daarna weer 24 kilometer terug gereden over het gravel weggetje, om daarna onze weg te vervolgen naar Graaff-Reinet. Hier kregen we eerst een huisje zonder stroom, dus maar in een ander huisje. We hebben boodschappen gedaan en hebben de olifantenlucht van ons afgedoucht voordat we uiteten gingen bij Polka. Een heel schattig restaurantje, waar je ook allemaal lekkere dingen zoals olijven, taart, cake, jam en snoep kunt kopen. We hebben heerlijk gegeten en zijn daarna gaan slapen.
Zaterdag toen ik wakker werd heb ik direct uit het raam gekeken, omdat het meisje van de receptie vrijdag zei dat het zou gaan sneeuwen, maar gelukkig was er geen sneeuw te zien! We hebben ontbeten op het terras bij het zwembad en daarna zijn we in de auto gestapt om naar het nationaal park Camdeboo te rijden. Hier zijn we omhoog gereden naar een uitkijkpunt waar je mooi over Graaff-Reinet kon kijken en vervolgens nog een stukje verder om de Valley of Desolation te bewonderen. Ook is er een berg die op Lions Head heet, namelijk de Spandauer Hill. Erg mooi allemaal, maar het waaide wel erg hard! We zijn het park uitgereden en iets verderop aan de andere kant van de weg het park weer ingegaan, waar we nog een aantal wilde dieren bewonderd hebben. We hebben lekker geluncht bij Polka en hebben even rondgelopen door het stadje, maar alle winkeltjes waren al dicht. ’s Avonds hebben we gegeten in een restaurant/antiek winkeltje, waar onze serveerster ons nog even vertelde hoe mooi en sexy ze onze taal vond, waar ik me toch echt niks bij voor kan stellen naast het leuke Afrikaans! Terug in het huisje heb ik mijn koffer weer netjes ingepakt, want dit was echt nodig!
Zondag hebben we ontbeten in ons huisje en vervolgens hebben Nicole en ik de auto een beetje schoon gemaakt van binnen. Dit was wel nodig na de zandweggetjes bij Addo. Daarna zijn we op weg gegaan richting Beaufort West. Het waaide super hard, waardoor onze auto af en toe hard naar de zijkant werd geblazen, maar papa kan gelukkig goed rijden! We hebben geluncht in Beaufort West en zijn doorgereden naar Lemoenfontijn, waar we na 5 km over weer een zandweggetje aankwamen bij een soort van landhuis. Hier kregen we 2 kamers aangewezen en vervolgens hebben we in de huiskamer van het huis de openhaard aangestoken, omdat het toch wel koud was. Ook hoorden we dat het in Kaapstad had gehageld, brrrr!! We kregen een 3-gangen diner te eten en daarna hebben we met z’n vieren nog even gezellig gekletst. Ik ben op tijd gaan slapen, want ik was erg moe!

De laatste paar dagen zijn nu helaas aangebroken. Het weer laat me een beetje in de steek, hopelijk wordt het de komende dagen nog beter dan dat het nu is, terwijl het in Nederland steeds iets beter wordt (gelukkig, want daar zit ik bijna weer). Ik zal mijn laatste berichtje posten wanneer ik weer in Nederland zit, om jullie te vertellen hoe mijn laatste dagen zijn geweest. Tot dan!

Heel veel liefs,
Lisette

  • 03 Juni 2013 - 10:27

    Milou:

    Weer een mooi en erg lang verhaal! Erg leuk om te lezen :) Geniet er nog even van met zijn allen, het is bijna voorbij! Volgens mij hebben jullie een erg mooi avontuur beleefd wat nog altijd in jullie herinneringen blijft.
    Tot snel in Nederland!
    xxx Milou

  • 03 Juni 2013 - 10:35

    Jan:

    Hoi Lisette, een superlang verslag deze week. Alle vorige waren overigens ook niet kort. Leuk dat jullie zo'n rondreis maken. Doe Ellen, Rob en Nicole mijn hartelijke groeten. Verheug me erop je binnenkort weer te zien. Groet, Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 849
Totaal aantal bezoekers 18582

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 23 Januari 2016

Backpacken in Zuid-Oost Azië en Australië

11 Februari 2013 - 06 Juni 2013

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: