Einde van mijn stage, begin van de reis! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu Einde van mijn stage, begin van de reis! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

Einde van mijn stage, begin van de reis!

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

13 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Hi family and friends!

Wauw wat een week! Stage afgesloten en op reis met Arnout, het kan niet beter!

Maandag moest ik naar stage. Omdat we zondag de Tafelberg op waren gegaan had ik wel wat spierpijn verwacht, maar gelukkig had ik nergens last van. Op stage ben ik begonnen met het spelen van de spelletjes. De kinderen weten ondertussen wel wat ze bij elk spel moeten doen dus dit ging goed. Na 3 kwartier was het genoeg geweest en is mijn mentor verder gegaan met een andere les. De rest van de dag heb ik geen les gegeven, maar toegekeken.. Zo duurt een dag erg lang! ’s Middags met de trein terug en bij de highschool hebben we onze borg teruggevraagd. Helaas waren we net te laat en hadden ze alles al weggelegd, andere dag maar terugkomen dus. We kregen eindelijk weer iets lekkers te eten, maar we kregen heel weinig. Nog voor een tweede ronde dan maar, maar toen was alles op. We kregen niet meer en moesten maar naar Brenda (huisbaas) om te vragen of we nog wat kregen. Deze was verbaasd dat we allemaal nog honger hadden, maar we mochten nog wat brood. Daarna heb ik de was gedaan en ben ik begonnen met het inpakken van mijn koffer, alles wat ik niet mee hoef voor mijn rondreis met Arnout kon in de koffer die ik bij Mariska en Claudia op de kamer mag laten (scheelt een boel gedoe).
Dinsdag ben ik op stage ook weer begonnen met de spelletjes. De kinderen vinden het erg leuk en vroegen of ik de spelletjes mee nam naar Nederland. Ik heb ze verteld dat ze de spelletjes mochten houden, waar ze erg blij mee waren. Omdat de kinderen aan het einde van de dag gym hadden, mochten we eerder naar huis. Ik ben naar de highschool gegaan om mijn borg terug te vragen, en dus ben ik weer wat randen ‘rijker’. Na het eten heb ik boodschappen gedaan, lange jannen gehaald om te trakteren op stage en bedankkaartjes gemaakt om de kinderen, ja je raad het al, te bedanken voor de leuke tijd. Na het eten ben ik naar het internetcafé gegaan om te skypen met papa en mama, Nicole en Arnout.
Woensdag was eigenlijk mijn laatste dag maar omdat ik later op de dag hoorde dat ze ook donderdag in de hal zouden beginnen, heb ik gezegd dat ik er donderdag ochtend ook nog zou zijn. De kinderen hebben de toets gemaakt voor mijn opdracht en er zat aardig wat verbetering in, wat positief is voor mijn onderzoek! Na de pauze moest Rob ons interviewen over onze tijd hier. We zijn in de staffroom blijven zitten en hebben de vragen van Rob beantwoord. Toen we klaar waren liepen we terug naar onze klas, en daar in de hal zaten de kinderen van Marleens klas en mijn klas en ze zongen ‘Lang zal ze leven’. Super leuk! Shannon (van grade R) had een mooie taart gemaakt met de Zuid-Afrikaanse vlag en ik mocht de kaarsjes uitblazen. Ik werd (alvast) gefeliciteerd met mijn verjaardag en daarna kregen Marleen en ik afscheidscadeautjes. Voor ons afscheid hadden de kinderen chips, cola en nog meer lekkers meegenomen dus het was een heuze party! Erg leuk. Aan het einde van de dag kreeg ik nog meer cadeautjes van verschillende leerlingen, waar ik erg blij mee was. ’s Middags in het hostel heb ik een instructieboekje gemaakt voor de spelletjes, want die laat ik op stage achter. ’s Avonds zijn we met z’n allen uiteten geweest bij Forester Arms, om mijn laatste avond te vieren en mijn verjaardag. Ik heb erg leuke cadeautjes gekregen (Afrikaanse kaarten, een Afrikaanse CD, de Zuid-Afrikaanse vlag en nog iets...) haha! Super leuk. Na het eten zijn we nog wat wezen drinken bij Stones en hebben we nog 2 potjes gepoold. Omdat we hoorden dat we op TV waren geweest bij Nick en Simon, zijn we naar een internetcafe gegaan om te kijken hoe we er op stonden, erg leuk, we zijn beroemd! Haha. Daarna zijn we terug naar het hostel gegaan en lekker gaan slapen.
Donderdag weer vroeg uit bed, en op stage naar de hal. Eerst werd Hemelvaart gevierd en daarna werden Marleen en ik bedankt. We werden naar voren gehaald en daar hebben wij ook onze mentoren naar voren gehaald. We hebben de directeur, Rob en Jenny alle 3 een fotocollage gegeven en ze bedankt voor de geweldige tijd. Daarna zijn we terug gegaan naar de klas en daar heb ik de kinderen iets lekkers gegeven met een bedank-kaartje. Van alle meiden kreeg ik een knuffel en van de jongens een dikke bedankt. Marleen en ik zijn naar huis gegaan, daar heb ik de backpack ingepakt en naar het station in Kaapstad gegaan. Daar kwam ik erachter dat de civic bus niet reed, dus ik in de stress want ik ging Arnout ophalen die om 1 uur zou landen. Na wat stressen kwam er een taxi aanrijden en daar ben ik maar bij ingestapt. Het was een duur ritje maar dat maakte me echt niet uit, op het vliegveld moest ik nog een kwartiertje wachten en toen kwam Arnout door de deur! Ik was super blij, het volgende deel kan beginnen: de reis met Arnout! We hebben een taxi gepakt en zijn naar mijn hostel gegaan om mijn spullen op te halen. Rond kwart over 3 zijn we uitgwezwaaid door Claudia, Mariska, Tessa en Anne en zijn we naar de trein gelopen. De trein ging om 15.31 dus we waren mooi op tijd. In Kaapstad zijn we naar het hostel gelopen dat Cat and Moose backapackers heet. Daar hebben we onze spullen gedumpt en vervolgens zijn we naar de green market gelopen en hebben we boodschappen gedaan. Omdat het al aardig laat was zijn we lekker een pizza gaan eten. Na het eten zijn we gaan poolen bij Stones, waar we ook lekker wat gedronken hebben. We hebben de avond afgesloten met een drankje bij The Dublinner.
Vrijdag ging de wekker om kwart over 6, erg vroeg! Ik heb gedoucht en daarna hebben we ontbeten. De bus kon vanaf kwart over 7 komen dus moesten we klaar staan. Iets na half 8 werden we opgehaald. Na 3 rondjes gereden te hebbendoor kaapstad en long street (ze hadden ons best 20 minuter later op kunnen halen), gingen we echt op weg richting Port Elizabeth. Rond 2 uur waren we in een klein plaatsje dat Klein Brak Rivier heet, iets verder dan Mossel Bay. Het hostel waar we afgezet werden heet Little Brak Beach House waar we een luxe kamer hadden met eigen badkamer. We hebben onze spullen gedumpt en zijn wat rond gaan lopen. Ook hebben we nog even op het strand gezeten wat toch best koud was, maar erg mooi! ‘s Avonds hebben we bij een ‘restaurantje’ gegeten dat Vaaljapie heet en eigenlijk het perron/oude station was. We hebben heerlijk gegeten en als toetje kregen we malva pudding, wat typisch Zuid-Afrikaans is. Dit is warme droge cake in custard. Ik vond het erg lekker! Terug in het hostel hebben we nog even tv gekeken en daarna zijn we lekker op tijd gaan slapen.
Zaterdag konden we gelukkig wat langer blijven liggen en ging om half 9 de wekker. Het ontbijt zat bij de kamer in dus hebben we lekker geroosterd brood gegeten. Daarna zijn we naar de rivier gegaan want het was laagtij en dan kun je de rivier oversteken. Met de broekspijpen opgetrokken tot de knieen kwamen we een heel eind, al had ik de broek wel nat. Toch maar terug om de korte broek aan te doen… Toen nog een keer geprobeerd over te steken, maar het water was toch echt al te hoog, waardoor we toch maar via de brug naar de overkant zijn gegaan. Na een tijdje over het spoor te hebben gelopen te hebben zagen we nog niet meer dan alleen bosjes (op een dike rat na) en zijn we maar weer terug gelopen. We hebben nog even heerlijk op het strand van de zon genoten en daarna zijn we terug gegaan naar het hostel. Om half 3 werden we opgehaald door de BazBus. Na een kort ritje kwamen we om kwart over 3 aan in Wilderness bij Beach House Backpackers, waar we onze kamer voor 2 nachten aangewezen kregen. We hebben onze spullen op de kamer gelegd en zijn boodschappen gaan doen. Om kwart over 5 hadden we honger dus hebben we spaghetti gemaakt. ‘s Avonds hebben we wat gedronken bij de bar van het hostel en lekker buiten bij het kampvuur gezeten. Ook zijn we nog even naar het stadje gelopen. Daar was live muziek en hebben we een cocktail gedronken. Omdat we allebei erg moe waren, zijn we terug gegaan naar het hostel en zijn we lekker gaan slapen.
Zondag ging om 8 uur de wekker en om 9 uur stonden we klaar om een water ‘hike’ te doen met Harry. Hij nam ons mee de bergen in, parkeerde de auto en na een stukje lopen kwamen we bij het water. Hier kregen we een wetsuit en bodyboard en vervolgens moesten we vanaf een hoge muur (zo’n 6 meter hoog) in het water springen. We zouden met z’n drieen gaan, maar ik vond het toch wat eng dus bleef staan. Met knikkende knieen ben ik uiteindelijk toch maar gesprongen. Het water was ijskoud!!! Op het bodyboard liggend zijn we tussen de rotsen van zo’n 30 tot 40 meter hoog door gepeddeld tot een waterval en weer terug. Het was echt super gaaf maar mijn voeten waren wel bevroren! Terug in het hostel hebben we geluncht en daarna zijn we over het spoor (er rijd geen trein meer) naar de men in the cave gelopen. Je loopt dan door een tunnel en na de tunnel is er aan de rechterkant een grot, hier woont een man (volgens mij niet alleen). Hij heeft het helemaal ingericht en overal hangen schelpen, echt super gaaf. Na dit gezien te hebben zijn we terug gelopen en lekker naar het strand gegaan. Arnout is het water nog in geweest maar dat was mij toch echt te koud na de rivier ’s ochtends. ’s Avonds hebben we aardappelen, boontjes en gehakt gegeten en na het eten hebben we drankjes gedronken en een paar potjes gepoolt. Ook kwamen we nog een Nederlandse jongen tegen die Arnout ‘kende’ van zijn roeivereniging, erg toevallig! Hij is ook aan het rondreizen met zijn vriendin. Met hun hebben we nog wat gedronken en daarna zijn we naar bed gegaan.

Het is ontzettend gaaf om rond te reizen, gelukkig heb ik nog even de tijd en nog een boel te zien, ik wil nog niet denken aan het feit dat ik over een maand weer in Nederland sta... Hahaha!

Heel veel liefs,
Lisette

  • 13 Mei 2013 - 22:14

    Jan:

    Hoi Lisette, je hebt vast een bijzondere verjaardag in SA. Ik vind t leuk dat jullie met je tweeen door SA reizen. Heel veel plezier.

  • 14 Mei 2013 - 13:28

    Monique:

    super verhaal weer nichtje!!! geniet er lekker van samen!!

    dikke knuffel je grote nicht

  • 17 Mei 2013 - 19:08

    Marian:

    Jullie hele fijne dagen gewenst. Liefs, hartelijke groet en een knuff uit Twente

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 18576

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 23 Januari 2016

Backpacken in Zuid-Oost Azië en Australië

11 Februari 2013 - 06 Juni 2013

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: