Product testen, Koninginnedag en meer leuke dingen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu Product testen, Koninginnedag en meer leuke dingen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

Product testen, Koninginnedag en meer leuke dingen

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

06 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hey everyone!

Na een drukke week begon de maandag weer met stage. Omdat ik mijn product nog niet helemaal af had, ben ik de hele dag druk bezig geweest om de laatste dingen te knippen, plakken en af te maken. Om half 3 ben ik gestopt en zijn Marleen en ik met de trein naar Claremont gegaan om wat boodschappen te halen. In het hostel heb ik de allerlaatste dingen voor mijn product afgemaakt en tussendoor gegeten. Omdat ik ook nog een les moest maken om alle spellen uit te leggen, lag ik er pas laat in, maar mijn product is eindelijk af!!!
Dinsdag ging de wekker weer vroeg, wat toch even afzien was. Onderweg naar de trein bedacht ik me dat ik de spelletjes vergeten was, dus moest ik weer terug naar het hostel om het op te halen. Marleen en ik hebben een trein later genomen en waren nog makkelijk op tijd op stage. Mijn mentor moest even wat regelen bij de office, waardoor ik de dag moest beginnen; ook wel een keer leuk! Ik kreeg de sleutel om de klas open te doen en de deur naar buiten open te doen om de kinderen binnen te laten. Toen alle kinderen van mijn klas binnen waren moest ik de dag maar openen en starten met: Goodmorning grade 6! Waarna ik een ‘Goodmorning Mam’ terug kreeg. De kinderen mochten hun tassen uitpakken en vervolgens heb ik ze aan het lezen gezet (daar beginnen ze ook hier iedere ochtend mee). Mijn mentor was op tijd terug en na een half uur lezen zou ik met mijn les beginnen. Ik heb de leerlingen uitgelegd dat ik de spellen heb gemaakt om ze te laten oefenen met de tafels zodat ze deze hopelijk beter kennen op de volgende toets en voor de rest van hun leven! De uitleg ging erg makkelijk en de kinderen hebben dan ook met erg veel plezier met de spelletjes gespeeld! Echter vond mijn mentor dat er teveel lawaai gemaakt werd, waardoor de les eerder gestopt werd. De kinderen moesten zelf opruimen en er kwam een meisje naar mij toe om mij te bedanken dat ze spelletjes mochten spelen. Dit was voor mij toch wat vreemd, want in Nederland spelen we zo vaak spelletjes in de klas. Mijn mentor heeft het daarna overgenomen en is verder gegaan met de volgende les. Ondertussen keek ik op internet, omdat ik toch wel erg benieuwd was naar Koninginnedag in Nederland! Daar zag ik een foto met erg veel oranje, die ik aan mijn mentor heb laten zien. In een eerdere les heb ik de kinderen al verteld dat we een koning zouden krijgen, dus heeft mijn mentor de kinderen verteld dat dat vandaag was. Ik heb gekeken of we de abdicatie live konden kijken, en ja snel gevonden! Het digibord ging aan zodat de kinderen tussen hun werk door ook mee konden kijken. Na een tijdje heb ik Marleen opgehaald, omdat zij misschien ook wou kijken en haar mentor vond het zo leuk dat hij de hele klas achter Marleen aan stuurde om ook te kunnen kijken. Daar zaten we dan met 60 Afrikaanse kinderen naar de troonswisseling in Nederland te kijken. Erg leuk om ze zo een stukje van Nederland te laten zien en er nog wat bij uit te leggen. De rest van de dag ben ik bezig geweest met het zoeken van hostels voor de reis die ik met Arnout ga maken. Erg leuk om te doen! Toen Marleen en ik ’s middags op de trein zaten te wachten, liep er een zwerver op het station te graaien in de prullenbakken. Ik had nog een gekookt ei in m’n tas en deze heb ik aan hem gegeven. Hij was er erg blij mee en ik had weer een goede daad verricht! Terug in het hostel heb ik nog wat verder gezocht en vlak voor het eten heb ik me klaargemaakt voor Koninginnedag! Na het eten ben ik met Anne, Tessa, Marleen, Mariska en Claudia naar Kaapstad gegaan. Daar was een Nederlandse kroeg (Tommy’s) waar alle Nederlanders Koninginnedag zouden vieren. Dit was erg leuk en we hebben goed gefeest van 7 tot 12. Daarna zijn we met de taxi naar huis gegaan en lekker gaan slapen.
Woensdag kon ik lekker uitslapen, geen stage. Het was Workers Day en dat is een Public Holiday dus iedereen is die dag vrij. Door het uitslapen heb ik wel het ontbijt gemist, maar na een paar crackers en een douche was ik goed wakker en ben ik verder gegaan met het regelen van de hostels voor de reis met Arnout. Hier ben ik zo ongeveer de hele ochtend en middag mee bezig geweest, alleen heb ik tussendoor mijn was nog in bad gegooid (ja we wassen altijd met de hand aangezien de wasmachine je kleren kapot maakt en zo niet, dan zit alles vol met pluisjes... ’s Avonds na het eten heb ik de was uitgespoeld en opgehangen en daarna heb ik weer een leuke film gekeken.
Donderdag ben ik weer naar stage gegaan om de spelletjes te spelen met de kinderen. Helaas was er één kind dat het niet zo leuk vond en een dobbelsteen verpest heeft. Nadat ik (tegen mijn verwachting in) boos was geworden op de leerling is mijn mentor nog eens boos geworden en heeft het kind een demerit (strafpunt) gegeven. Na de les heb ik de Bazbus tickets geregeld voor Arnout en mij en om 12 uur ben ik naar huis gegaan. Daar heb ik nog wat verdere informatie gezocht over de plaatsen waar Arnout en ik heen gaan. Helaas viel rond half 5 internet uit dus moesten we ons maar op een andere manier zien te vermaken. Na het eten heb ik niet veel meer gedaan en ’s avonds zijn we wezen stappen bij Stones, Tin Roof en Boogie (en dus 3 mooie stempels op de arm).
Vrijdag ging de wekker om 7 uur, omdat we op de vrijdag yoghurt met muesli krijgen (vreemd genoeg heb ik dit nog maar 1x eerder gehad, dat zegt genoeg over mijn vrijdagochtenden denk ik). Daarna ben ik weer in bed gaan liggen maar ik kon niet meer slapen dus heb ik mijn boek uitgelezen. Omdat internet het nog steeds niet deed ben ik maar aan het werk gegaan voor school; aanpassingen doen aan mijn ontwerponderzoek. ’s Middags hebben Marleen en ik bedankjes geregeld voor stage: 3 fotolijsten met fotocollages erin voor de directeur, de mentor van Marleen en mijn mentor. ’s Avonds zijn we met z’n zessen met de trein naar Kaapstad gegaan en van daaruit met een wit busje naar Hout Bay, waar een food market was. Hier heb ik boboti, roti en een super gezonde fruit smoothie gehad. Als toetje heb ik met Tessa een lemon meringue pie gedeeld, waardoor de brownie er niet meer in kon, die maar mee naar huis. Na het eten heb ik een veertje in mijn haar laten zetten. Dit hadden we al erg veel gezien, maar we wisten niet waar we dit konden laten doen. Ik hoefde dan ook niet na te denken en heb er ook een in mijn haar laten zetten, heel leuk! Om half 9 ging de market dicht en zijn we naar buiten gegaan. Er waren geen taxi’s, dus na wat gebel hadden we iemand gevonden die ons naar huis wilde brengen. Helaas kwam deze (na een half uur..) met een auto waar er maar 4 in konden dus dat was proppen. Ik heb samen met Anne voorin gezeten, groot succes haha!
Zaterdag zat ik om half 9 aan het ontbijt. Om half 10 ben ik met Claudia en Mariska weg gegaan, want we hadden kaartjes (onder 18 jaar, dus de goedkope versie) geregeld voor Robben Eiland. Ook dit kan ik van mijn lijstje afstrepen, schiet al aardig op! Vanaf Waterfront zijn we met de boot naar Robben Eiland gegaan. Hier kregen we eerst een bustour over het eiland en vervolgens zijn we de gevangenis in gegaan met een man die hier zelf gevangen heeft gezeten. Helaas vertelde hij erg saai waardoor onze aandacht wat verslapte en Claudia en ik onze appel interessanter vonden dan het verhaal van de man. Na de cel van Nelson Mandela gezien te hebben was het voorbij en zijn we weer met de boot terug gegaan naar Waterfront. Terug in Newlands zijn we meteen naar het rugbystadion gelopen, omdat we kaartjes besteld hadden. Helaas konden we nog maar 20 minuten van de wedstrijd zien omdat we erg laat waren. Na de wedstrijd zijn we naar huis gegaan en hebben we gegeten. Na het eten heb ik een film gekeken op mijn laptop en daarna ben ik gaan slapen.
Zondag zat ik ook weer om half 9 aan het ontbijt, omdat Marleen, Tessa en ik om 9 uur opgehaald zouden worden door Rob om de tafelberg te beklimmen. Vanaf Kirstenbosch zijn we via de Skeleton trail en de Smuts trail omhoog gegaan. Trappetjes, rotsen, klimmen via een waterval en nog een stukje ‘avontuur’ buiten het pad, omdat Rob er van overtuigd was dat het een pad was, maar wij niet (prikkelstruiken, geen pad, hoge rotsen..) en we hadden gelijk want na een tijdje kwamen we op het pad dat zowel omhoog als omlaag liep (thanks voor de schrammen Rob!) Na 3 uur waren we op het hoogste punt bij Maclear’s Beacon (1087 meter hoog). Dit was het ene puntje van de Tafelberg en we zijn boven op de berg naar de andere kant van de tafelberg gelopen. In 3 uur en 45 minuten zijn we van Kirstenbosch naar de kabelbaan boven op de Tafelberg geklommen, wat wij toch best een prestatie vonden en beloond moest worden met een ijsje. We zijn met de kabelbaan omlaag gegaan, waar we opgehaald werden door de stiefvader van Rob, die ons weer bij het hostel afgezet heeft. Lekker nog even in de zon gelegen en daarna gedoucht. Na het eten de foto’s bekeken en op tijd gaan slapen.

Komende week sluit ik mijn stage af en donderdag komt Arnout. Vanaf dan ga ik 2 weken met hem rondreizen om nog meer van Zuid-Afrika te zien. Hierdoor zal het misschien iets langer duren voordat mijn volgende verslag erop komt, tenzij ik onderweg goed internet heb en er tijd voor heb.

Heel veel liefs,
Lisette

  • 06 Mei 2013 - 14:43

    Arnout:

    Het is bijna zover. Kan niet wachten tot ik er zelf ben. En ben benieuwd of het land echt zo mooi is als jij verteld. Tot donderdag!

  • 08 Mei 2013 - 09:17

    Jan:

    Hoi Lisette, elk week weer leuk wat je in je verslag schrijft. Veel plezier met je vakantie met Arnout. Hartelijke groeten vanuit Ohrid / Macedonië.

  • 08 Mei 2013 - 14:41

    Lotte:

    Hee Lies,
    Waauw, de tijd vliegt echt voorbij daar geloof ik met al die leuke dingen die jullie doen !
    Alvast heel erg veel plezier de komende 2 weken met Arnout, maar dat gaat vast en zeker helemaal goed komen !
    Geniet ervan meid !
    xxxxxx

  • 13 Mei 2013 - 11:58

    Ine:

    Je bent jarig vandaag, dus van harte gefeliciteerd!
    Heel veel plezier de komende weken. Nu is het vakantie voor jou.

    Groetjes Ine.

  • 13 Mei 2013 - 14:09

    Marian:

    Altijd weer genieten van je verslagen. Proficiat en een hele fijne verjaardag gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 18592

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 23 Januari 2016

Backpacken in Zuid-Oost Azië en Australië

11 Februari 2013 - 06 Juni 2013

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: