First week of joy - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu First week of joy - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

First week of joy

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

18 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Ik zit hier nu bijna een week en het is echt geweldig! Tot nu toe voelde het alleen nog maar als vakantie, maar dat komt omdat we ook nog geen stage hebben gehad.
In het hostel zijn veel regeltjes, als je je hier aan houdt is het geen probleem en ook best te doen. Daarnaast zijn er vaste tijden voor het eten: 6.45 uur ontbijt, 13.00 uur lunch en 17.45 diner. Woensdag hadden we afgesproken uit te slapen, en werden we rond 10 uur wakker. Omdat we niet ontbeten hadden lag er een lunch voor ons klaar: een droge boterham met geraspte cheddar cheese. Niet de perfecte combinatie, maar we waren blij dat we ontbijt hadden. Vervolgens hebben we de winkels opgezocht, hiervoor moeten we ongeveer 10 tot 15 minuten lopen en dan zijn we in Claremont (klein stadje). Hier hebben we rondgelopen en vervolgens hebben we gegeten bij Primi. Dit is een café met wifi (yes, contact met thuis). We wilden een Afrikaanse simkaart kopen maar hier hadden we een brief voor nodig als bewijs dat we in Zuid-Afrika wonen. Na nog wat rondgelopen te hebben, zijn we naar het hostel terug gegaan. Daar hebben we gegeten en na het eten zijn we naar het zwembad gegaan (10 baantjes gezwommen in het 25 meter bad). ’s Avonds zijn we met z’n negenen weer naar Primi gegaan om cocktails te drinken en weer contact te hebben met het thuisfront. Dit was wel even fijn! Omdat je hier beter niet over straat kunt lopen als het donker is, zijn we met z’n negenen in een taxi gegaan waar er maar 7 in konden. Stapelen dus, en dat voor maar 30 rand in totaal (2,80 euro)!
Donderdag ging toch echt om kwart voor 7 de wekker en om 7 uur zaten we netjes aan het ontbijt. Vervolgens ben ik met 2 andere meiden die hier zitten gaan hardlopen. Zo leer je meteen de buurt een beetje kennen. Na ongeveer 3 kwartier waren we terug en zijn we gaan douchen. Ondertussen kwamen er steeds meer auto’s het terrein van de school op, en er bleek een cricket wedstrijd te zijn. Schuin achter ons hostel staat het grootste cricketstadion van Zuid-Afrika en was er de wedstrijd Zuid-Afrika – Turkije. Ik geloof dat Zuid-Afrika gewonnen heeft. Met z’n negenen waren we van plan om naar Cape Point te gaan, maar hier moest je toch echt de hele dag voor uittrekken, dus zijn we naar Boulders Beach gegaan (JEEJ PINGUINS!) Dit was echt heel erg tof, enorm veel pinguïns die gewoon een beetje over het strand lopen. Iedereen die weet hoe gek ik op pinguïns ben: ik heb wel 30 foto’s gemaakt haha! Ook was er een leuk marktje in de buurt waar we wat rondgekeken hebben en een bloem van kraaltjes hebben gekregen. Daarna moesten we snel naar de trein om het Valentines Diner te halen. Valentijnsdag wordt hier grootst gevierd, dus we moesten ook in het rood met wit of zwart gekleed. Bij het station aangekomen wilde de trein net wegrijden. Heel bizar, maar 2 mensen stapten gewoon tussen 2 treinstellen op zo’n tussenstuk en probeerden de trein in te klimmen, terwijl de trein begon te rijden. Het leek ons veiliger om toch maar op de volgende trein te wachten wat 40 minuten duurde. Daarnaast heb je hier metro plus (eerste klasse) en metro (iets van tweede klasse). Wij reizen metro plus, dit is nog niet te vergelijken met onze tweede klas en bij het metrodeel hangen de mensen gewoon uit de trein, hier gaan de deuren niet dicht tijdens het rijden! We waren nog net op tijd voor het Valentines Diner. We kregen allemaal een nummertje voor de loting en je raad het al, mijn nummer werd als eerst getrokken. Ik kreeg een pakje met chocola, een soort bros. Vervolgens kregen we kip, vis (die nog rauw was helaas), salade en aardappelsalade. Erg lekker, en als toetje chocoladecake. De kinderen van het hostel hadden nog een danswedstrijd waar we even bij zijn blijven kijken. ’s Avonds zijn we met z’n achten naar Tiger Tiger geweest. Dit is een leuke tent om te stappen. Cocktails zijn hier lekker goedkoop, dus je hoeft niet heel veel geld mee met stappen. Omdat we er om 10 uur al heen gingen, hadden we het rond half 1 wel gehad en zijn we naar huis gegaan.
Vrijdags hebben we uitgeslapen tot 11 uur en hebben we rustig aan gedaan. Lekker gedoucht en vervolgens was het al 1 uur dus lunchtijd. De lunch was patat met een worst, ons ontbijt dus haha! We wilden eerst naar een leuk Afrikaans marktje, maar dit werd zo laat dat we maar zijn gaan zonnen. Ook moesten we onze koffer inpakken en vertrekken naar het hostel in Muizenberg omdat ons eigen hostel dit weekend dicht is. Muizenberg ligt aan de kust en het waait hier erg hard. We zouden eerst hier in een huis gaan waar ingebroken was. Het hostel waar we nu zitten ligt er ongeveer tegenover en is goed beveiligd. We hebben een 12 persoonskamer dus gezellig met z’n allen. Hier hebben we wifi dus wel even geskyped met het thuisfront. We zijn in Muizenberg uiteten geweest. Lekker fish and salad gehad en weer met de taxi naar huis.
Zaterdags was een meisje hier jarig, we hebben voor haar gezongen en broodjes als ontbijt gehaald. Lekker ontbijt gegeten op het dakterras met uitzicht op zee. Vervolgens wilden we surflessen nemen. Dit was 300 rand (30 euro) per persoon voor 1,5 uur. Dit vonden we toch wat duur en we hebben het voor de helft van de prijs voor elkaar gekregen. Met z’n tienen zijn we gaan surfen, wat is dit ontzettend gaaf zeg!!!! Het kostte wat moeite om ons in het wetsuit te hijsen en vervolgens met de surfplank onder de arm naar het strand. Hier een korte instructie gehad en dan het water maar in. De golven zijn hier goed en in groepjes hielp de instructeur ons. Ver het water in en op de plank gaan liggen, wanneer de instructeur het zei moesten we gaan peddelen en dan op een gegeven moment word je door de golf meegenomen. De eerste keer ging direct goed, en zat ik op mijn knieën op het bord. De tweede keer lukte het al om te staan. In totaal is het me iets van 5 keer gelukt om te staan, echt heel erg gaaf (ik ben denk ik een natuurtalent ofzo). Een man van de organisatie heeft (actie)foto’s gemaakt dus die zullen later nog wel verschijnen. Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we om de beurt gedoucht (we hebben maar 1 douche). Daarna hebben we een taartje gegeten op de verjaardag van Liselotte en later hebben we pasta gegeten, heerlijk! Om de verjaardag van Liselotte nog even goed te vieren zijn we nog een cocktail gaan drinken bij een heel leuk tentje dat ‘Cape to Cuba’ betekent. Iedereen was erg moe dus 1 cocktail was dan ook genoeg (ze waren erg groot!). Vervolgens belden we een taxi, dit was heel wat gedoe want pas 1,5 uur later zaten we in een taxi terug naar het hostel. Iedereen was erg moe en we zijn direct naar bed gegaan.
Zondag wilden we dan toch wel een beetje uitslapen maar helaas, de directeur van onze school had een ander meisje wakker gebeld (hij had haar nummer gekregen van een andere directeur) en ik moest hem even te woord staan over maandag. Hij zou ons om 9 uur op komen halen. Verder vroeg hij nog hoe we het tot nu toe hadden, volgens mij is het een erg aardige man en vind hij het leuk dat we bij hem op school komen. Wat we de rest van de dag zouden doen was een raadsel, we moesten om 2 uur uit het hostel en konden om 4 uur pas weer in ons eigen hostel. We hebben onze koffers achtergelaten en zijn naar een vlooienmarktje gelopen. Hier heb ik een leuk hoedje tegen de zon gekocht en een mooie print op canvasdoek. Het afdingen is me goed gelukt voor de eerste keer, de print was 150 rand en ik heb er 80 rand voor betaald (ongeveer 8 euro). Daarna hadden we het wel weer gezien en zijn we terug gegaan naar het hostel. Hier hebben we een milkshake gedronken en nacho’s gegeten en daarna zijn we met de trein terug gegaan naar ons eigen hostel in Newlands. Omdat we geen diner kregen hebben we pizza gehaald, deze was erg lekker. Daarna nog even op de computer en rond 10 uur/half 11 lag iedereen in bed! Ik heb heerlijk geslapen en net ook lekker ontbeten: toast met een ei! Vandaag hebben we stage, ik ben wel erg benieuwd naar hoe het is. Ik zal jullie op de hoogte houden! Hopelijk volgende week weer een berichtje.

Ik heb ook een adres, dit is:
Lisette Groote Haar
81 Palmyra Road
Newlands
7700
South Africa

Daarnaast heb ik een Afrikaans nummer, maar als je een sms wilt sturen kun je dit beter naar mijn Nederlandse nummer doen, dan krijg je wat terug via mijn Afrikaanse nummer.
Sorry dat het bericht zo lang is, maar korter kan ik het niet vertellen!

Heel veel liefs,
Lisette

  • 18 Februari 2013 - 13:11

    Ine:

    Hoi Lisette,

    Wat een belevenissen heb je al meegemaakt! Leuk hoor om dat te lezen.
    Ik wens je veel succes met de stage en ben benieuwd naar je volgende verslag.

    Groetjes Ine.

  • 18 Februari 2013 - 20:56

    Pap:

    Hallo Lies,
    Ik heb het verslag gelezen en volgens mij heb je het erg naar je zin. Het woord cocktail komt erg vaak voor het verhaal, zijn ze lekker? De fotos van Boulder Beach waren prachtig. Ik heb je verslag van de eerste stagedag ook gelezen, heel leerzaam volgens mij, leuk idee met dat fruit. Je moet wel erg vroeg in de trein zitten las ik, zal ook wel wennen, het is zomer dus s'morgens zal de temperatuur nog wel lekker zijn.
    Via Nicole krijg je mijn emailadres.
    Veel plezier nog en een dikke kus van mij.
    Pap

  • 21 Februari 2013 - 20:45

    Marian:

    Wat een leuk verslag en prachtige foto's. Fijn dat het je/jullie bevalt daar. Een prachtige week gewenst.
    Warme groet, Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 18592

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 23 Januari 2016

Backpacken in Zuid-Oost Azië en Australië

11 Februari 2013 - 06 Juni 2013

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: