Stage en Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu Stage en Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

Stage en Kaapstad

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

24 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Vlak nadat ik maandagochtend mijn verslag had geplaatst, was de congierge van onze school er om ons op te halen. 20 minuten te vroeg, wat toch wel een wonder is hier in Zuid-Afrika want alles gaat hier op z’n dooie gemakkie en op tijd komen kent lang niet iedereen hier. We hebben snel onze spullen gepakt en zijn in het busje van de school gestapt. Onderweg kwamen we erachter dat we ons fototoestel vergeten waren. De congierge wilde keren maar dit vonden wij niet nodig dus zijn we doorgereden. Onderweg heeft de congierge ons laten zien waar de school Simon van der Stel staan en we zijn langs Timour Hall Primary gereden. Vervolgens heeft hij ons laten zien waar het station Diep River is (hier moeten wij uitstappen, in deze wijk ligt onze school). Het is ongeveer 5 minuten lopen van het station naar school. Op school werden we van harte welkom geheten door de directeur: Mr. John Robertsen. Een erg aardige man! We hebben even met hem gepraat en vervolgens heeft hij ons de school laten zien. Ze zijn hier allemaal erg aardig en bij elke klas waar we binnenkwamen zeiden de kinderen in koor: ‘Goodmorning Mister Robertsen’ en vervolgens: ‘Goodmorning Mams’. Dit was erg leuk. Ook kregen we de grote zaal te zien (hier komen ze elke vrijdagochtend samen), het computerlokaal (met een stuk of 35 computers), de twee muzieklokalen en de ‘staffroom’. Van elke groepen hebben ze er 2. Wij gaan allebei stage lopen in grade 6, dit is te vergelijken met groep 8 in Nederland (slik!). We hebben samen in beide groepen gekeken, eerst bij Ms. Rice en vervolgens bij Mr. De Villiers. In beide groepen was het erg leuk. In de pauzes hebben we ook met andere docenten gepraat. Zo heeft de muzieklerares een nicht die in Nederland is geweest en ze wil ons graag in contact brengen met haar, wat ons erg leuk lijkt! Aan het einde van de dag vertelde Mr. De Villiers dat hij ons graag eens mee zou nemen naar verschillende leuke uitstapjes. Hier hebben we volmondig ‘ja’ op gezegd, want dit lijkt ons erg leuk! Zo leren we de omgeving hier kennen en hebben we leuke uitstapjes. Om half 3 zijn ze vrij en toen mochten wij ook naar huis. We zijn naar het station gelopen, waar we nog tot kwart over 3 moesten wachten op de trein. Toen we thuis kwamen hebben we even gechilld en om kwart voor 6 moesten we eten. Na het eten zijn we naar de winkel gegaan om fruit te kopen. Hier hebben we in het hostel fruithapjes van gemaakt om mee te nemen naar stage. Er zat vanalles in: appel, nectarine, honingmeloen en banaan. Heerlijk dus! Daarna op tijd naar bed want we waren kapot.
Dinsdag ging om 6 uur de wekker al. Om kwart over 6 snel eruit en naar het ontbijt. We moesten zelf helpen alles klaarzetten en snel gegeten. Om 9 over 7 ging de trein, maar we moesten in Plumstead overstappen op de volgende trein omdat deze niet verder reed. Rond kwart voor 8 waren we op stage, mooi op tijd dus. De dag zijn we goed doorgekomen. Ik loop stage bij Ms Rice. ’s Ochtends staan ze allemaal voor je op en omdat we samen zijn kregen we te horen: Goodmorning Mams! Vervolgens gingen ze zitten en begon de dag. Met rekenen krijgen ze hier maar 12 sommen, waar ze 45 minuten voor hebben. Als je het af hebt ga je iets anders doen (geen idee wat..) Daarna hadden ze een kwartier art, en ook hadden ze vandaag Afrikaans. Dit is erg apart, want ik kan het totaal niet verstaan als ze op normaal tempo praten. Ook heb ik een korte introductie over mezelf gedaan, de kinderen kwamen met vragen als: houden Nederlanders echt van kaas, waarom fietst iedereen in Nederland en hoe het onderwijs er in Nederland uit zag. Het was leuk om de kinderen zo geïnteresseerd te zien. In de pauze hebben we ons fruit opgegeten en ons broodje. Na de pauze hadden de kinderen sport en zijn wij met onze mentoren in gesprek gegaan over o.a. ons afstudeeronderzoek. Het is mij in de groep opgevallen dat de kinderen de tafels erg slecht kennen dus hier ga ik mijn ontwerponderzoek over doen! Daarnaast hebben ze ons verteld dat ze ons mee willen nemen naar uitstapjes als zonsopgang op Lions Head Mountain, Botonical Garden en volgende week woensdag Carnaval in Wynberg. Het eerste uitstapje is dus gepland. Vervolgens zijn we naar huis gegaan en hebben we niet zoveel meer gedaan.
Woensdag moesten we om kwart voor 8 op stage zijn voor de staffmeeting. We waren er mooi op tijd. De directeur heeft ons in de staffroom voorgesteld en welkom geheten. Daarna zijn we de klas in gegaan en hebben we weer de hele dag gekeken. Om half 3 waren we vrij en zijn we naar huis gegaan. Hier heb ik even met huis gebeld via facebook, want oma was er ook! Omdat mama jarig was zijn we ’s avonds nog naar een internetcafé gegaan met z’n vieren waar we even gezellig konden skypen met huis! Hier hebben we een uur en een kwartier gezeten en kostte maar 27 rand (2,50 euro). We hebben nog een cocktail gedronken bij primi en zijn daarna met de taxi naar huis gegaan.
Donderdag konden we lekker uitslapen, we werden om 10 uur wakker. Ik had het ’s nachts erg koud gehad dus de dikke deken erop. We hebben rustig ontbeten, even gechilld en geluncht. Na de lunch zijn we in de zon gaan zitten en hebben we een taartje gegeten op de verjaardag van Mariska. Het was erg warm dus we zijn nog even wezen zwemmen (20 baantjes getrokken) en ’s avonds zijn we wezen stappen. We zijn eerst naar de Springbok geweest en daarna naar Tiger Tiger.
Vrijdag moesten Marleen en ik om 8 uur op stage zijn voor de ‘Ensembly’. In de grote zaal komen alle kinderen bijeen en wordt er een praatje gehouden door de directeur. Ze begonnen met bidden, waarbij er ook voor ons geboden werd. Vervolgens werden we van harte welkom geheten en kregen we een applaus van alle kinderen. Omdat het volgende week Fair Trade Week is, werd dit onderwerp vast geïntroduceerd. Het duurde eigenlijk tot 9 uur, maar om half 9 moesten we toch echt weg omdat we met de anderen afgesproken hadden. We zijn naar Kaapstad gegaan, naar V&A Waterfront. Hier zijn we met een sightseeing begonnen: eerst een ontzettend saaie canalcruise en vervolgens wel een leuke bustour. We zijn uitgestapt bij een museum. Hier zijn we naar binnen gegaan en hebben we rondgekeken. We hadden eigenlijk moeten betalen, maar niemand hield ons tegen of zei er wat van. Daarna zijn we met de bus naar Camps Bay gegaan, hier hebben we lekker op het strand gezeten en gechilld. Met de bus terug en lekker geslapen.
Zaterdags zaten we om half 9 aan het ontbijt. Rond 11 uur waren we in Kaapstad om even te winkelen. Om kwart voor 1 hebben we de bus gepakt en zijn we weer met de sightseeingtour mee gegaan. Deze bracht ons naar Groot Constantia, de oudste wijnboerderij van Kaapstad. Hier hebben we gepicknickt en vervolgens 1 ticket gekocht waar we 5 wijntjes mee mochten halen, maar door om de beurt met de sticker te gaan hebben we er toch wat meer gekregen. Dit was erg gezellig. Op de terugweg nog van alles gezien en daarna zijn we met de nighttour een berg opgegaan, waar we de zonsondergang hebben gezien. Dit was erg mooi! Omdat het al donker was zijn we met de taxi terug naar het hostel gegaan (de trein leek ons niet veilig maar het station ging ook sluiten).
Zondag werden we door de schoonmaakster Gail meegenomen naar haar kerk. We werden om 8 uur opgehaald. De kerk was gewoon een gebouw wat ook als iets van creche wordt gebruikt. Er werd gezongen over god en jezus, geschreeuwd door de pastoor (zodat alles goed overkomt denk ik) en iets raars waarbij mensen neervielen. Het was indrukwekkend maar ik zou er niet snel weer heen gaan. ’s Middags heb ik met Marleen de les English Language voorbereid die we maandag moeten geven, spannend! Onze eerste les.

Alweer sorry voor het lange verhaal!

Heel veel liefs,
Lisette

• 24 Februari 2013 - 16:10

Lotte N:

Hoiiii Lies
    Wat super leuk dat je zoveel meld in je verhalen. Zo horen we alle dingen, echt heel leuk !
    Bijzonder zeg dat de kinderen zo gaan staan in de klas etc etc.
    Ik denk dat je je heel goed vermaakt als ik alles zo lees, gelukkig !
    Geniet maar weer van de komende week en van het mooie weer, hier ligt al weer sneeuw.
    Liefs xx

• 24 Februari 2013 - 16:23

Jan:

Hoi Lisette, dank voor je lange verhaal, zo blijven we goed op de hoogte. Leuk dat je zo'n mooie tijd hebt. Het beste met je, Jan

• 24 Februari 2013 - 17:08

Ellen:

Weer een leuke update. Veel nieuwe indrukken zo te zien en te horen. Geniet er van. Oma vond het heel bijzonder toen je met ons skypte afgelopen woensdag. Ze raakte er niet over uitgepraat dat ze je stem kon horen terwijl je in Kaapstad bent. Ze was helemaal blij.
    Liefs mam

• 24 Februari 2013 - 17:43

Arnout:

Weer een leuk en lang verhaal. Hier gaat het op de kou na ook helemaal goed! Mooi dat je je nog niet verveeld hebt. Genoeg te doen en te zien daar zeker!
    Kuss

• 24 Februari 2013 - 18:07

Rob:

Hallo schat, jij hebt al eens gezegd dat je schrijfster zou willen worden, zal geen probleem zijn denk ik. Dat er veel verschillende culturen zijn ondervindt jij nu in ZA. De discipline op de scholen is niet te vergelijken met hier, maar voor jullie wel prettig denk ik. Het is geweldig leuk om te lezen dat jullie ook nog vrije tijd hebben om veel te ondernemen. We hebben net jouw foto's op facebook gezien, prachtig allemaal. Sinds jij weg bent gaat het met Fc Twente ook steeds slechter, dit weekend ook alweer verloren vaan Heerenveen, ze staan inmiddels 5e. Ik zal deze week het formulier met betrekking tot jouw LIO stage invullen en opsturen. Hier is de open haard aan want er ligt alweer sneeuw. Zaterdag zijn we in Wierden geweest om onze reis naar ZA wat verder vorm te geven, ik hoor net van Nicole dat zij ons definitieve reisschema zal mailen.
    Succes met je eerste les op maandagmorgen.
    XXX pap

• 24 Februari 2013 - 18:37

Nicole:

Hee sis!

Weer prachtige verhalen en mooie foto's! En heb je in een week al weer heel veel gezien van Kaapstad en omgeving. Maar met 4 dagen 'weekend' heb je daar genoeg tijd voor ;) Haha
    Zo kun je ons straks alle mooie plekjes laten zien!

Succes met je eerste les morgen, ik moet ook weer naar school, de vakantie is voorbij.
    Benieuwd naar de avonturen die je komende week weer mee gaat maken.

Dikke kus

• 24 Februari 2013 - 20:23

Carolien :

Hoi Lisette,

heb van Charlotte en Julia gehoord dat je je stage in Kaapstad doorbrengt, super. Na een onrustig vertrek gaat het nu een stuk leuker. Lees met veel plezier je blog en merk dat je het er enorm naar je zin hebt. Morgen de eerste les, spannend. Gaat lukken!

Ook heb je al aardig veel van de omgeving gezien zodat je straks alles kan laten zien aan je familie. En dan dat heeeeerlijke weer( sneeuw hier, maar dat weet je vast wel), jaloers! Succes morgen en ik ga zeker je blog bijhouden,

Groetjes,Mike en Carolien