Living the goodlife! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu Living the goodlife! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

Living the goodlife!

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

04 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties op mijn vorige blogs! Super leuk om te zien wie mijn blogs lezen.
Afgelopen maandag heb ik mijn eerste les gegeven! Ik was aardig zenuwachtig, en heb geprobeerd in zo normaal mogelijk Engels het uit te leggen. Gelukkig hadden de kinderen het al eerder gehad dus snapten ze het snel. Achteraf zei mijn mentor dat ik het goed gedaan had! De rest van de dag heb ik niks gedaan en saai in de klas gezeten. Aan het einde van de dag moeten de kinderen hun huiswerk in hun agenda schrijven en dit tekent de teacher af. Hier mocht ik bij helpen. Ook moest ik kijken of de ouders de week ervoor wel getekend hadden, en wanneer dit niet zo was kregen ze een groot vraagteken. Wanneer dit te vaak vergeten word krijgen ze een ‘Demerit’. Wanneer ze een aantal ‘demerits’ hebben, krijgen ze ‘detention’ en moeten ze dus nablijven. Het was een erg warme dag (33 graden ongeveer, als het niet warmer was) en dus wilden we zwemmen toen we thuiskwamen, maar helaas was er waterpolo tot 5 uur. Daarna nog wel 12 baantjes getrokken, gegeten en ’s avonds zijn we naar Primi gegaan om wat te drinken en om contact te hebben met thuis.
Dinsdag moest ik een presentatie geven over Nederland. Omdat ze deze week met ‘food’ bezig zijn, hebben we dit thema ook gekozen voor onze powerpoint. We hebben de seizoenen genomen, met wat we daarbij eten (winter: stamppot, enz.) en wat we als ontbijt, lunch, snacks, toetjes en drinken hebben. De kinderen waren erg enthousiast en wilden vervolgens van van alles weten of ik het wel eens gehad had. Het laatste uur hadden de kinderen gym en hier zijn we even gaan kijken. Dit gaat toch wel anders dan in Nederland: gewoon op het schoolplein (zie foto’s). De meisjes moesten één voor één een parcours afleggen en gingen vervolgens weer zitten. Daarna gingen de jongens ditzelfde parcours afleggen op een andere manier, waarbij de meisjes gewoon lekker blijven zitten. Totaal niet actief dus! We zijn iets eerder weggegaan van stage zodat we een trein eerder konden nemen en niet 3 kwartier op de trein hoefden te wachten. Omdat het weer erg warm was, wilden we zwemmen maar helaas was er weer waterpolo tot 5 uur. Om 5 uur dus naar het zwembad gegaan en een paar baantjes gezwommen.
Woensdag begon de ochtend op stage met een staff meeting. We hadden geen lessen gepland voor deze dag dus de hele dag saai in de klas gekeken. Het laatste uur had mijn klas computerles. Ik had mijn laptop mee zodat ik een uurtje voor school bezig kon. Vervolgens hebben we 5(!!) lessen voor volgende week ingepland. Thuis hebben we gedoucht en ons klaargemaakt. Om half 7 werden we door Rob (de mentor van Marleen) opgehaald. We gingen naar Carnaval in Wynberg, dit is niet zoals in Nederland dus we hoefden ons niet te verkleden. Op het terrein hadden we afgesproken met mijn mentor en 2 andere docenten van de school. Later kwam ook de gymleraar nog langs. We zijn als eerste naar het Nederlandse deel gegaan. Hier kon je bier halen, en wel Grolsch!! Wat voelde ik me thuis! Haha. Marleen en ik hebben bitterballen gehad (die smaakten toch wel wat minder goed dan in Nederland), ik heb een broodje rookworst gehad en we hebben een paar poffertjes gehad, heerlijk onder het genot van een wijntje! Daarna zijn we nog wat rond gaan lopen en om ons nog wat beter thuis te laten voelen, begon het ook nog eens te regenen. Dit was gelukkig van korte duur. We hebben bij het Chinese tentje nog een loempia gehaald en bij de Mexicanen nachos met kaas. Vervolgens hebben Marleen en ik een echte Mexicaanse tequila gehad (ja mam en pap, ’t is echt waar). Deze smaakte op zich prima. Vervolgens kwamen er even later 2 meiden langs met tequila en moesten we er van Rob nog een nemen, dan deed hij mee. Dus ook die ging er in! Omdat we toch in de feeststemming waren, hebben Marleen en ik meegedaan aan de karaoke met het liedje Uptown Girl. Rob wilde ons naar huis brengen tenzij we de stad nog in wilden. Dit wilden we wel dus zijn we naar Stones gegaan, waar je kunt poolen. Rob heeft ons geleerd hoe het moet en ook hier heb ik mijn talent alweer in gevonden, ik heb er aardig wat ballen in geknald! Daarna nog een drankje gedaan en vervolgens was het toch wel tijd om naar huis te gaan.
Donderdag hebben we lekker uitgeslapen en daarna ben ik met Tessa, Anne en Marleen naar Kaapstad gegaan om de Green Market op te zoeken. Dit was kleiner dan we hadden gedacht, maar ik heb er wel 3 ontzettend mooie houten maskers op de kop weten te tikken voor minder dan de helft! Dat afdingen heb ik aardig onder de knie. We hebben heerlijk nachos gegeten op het balkon bij een tentje dat ‘Neighborhood’ heette. Daarna hebben we nog wat rondgelopen en zijn we teruggegaan naar het hostel. ’s Avonds hebben we met z’n zevenen wat gedronken bij Cubana.
Vrijdag was het dan toch echt tijd om wat voor school te doen. Hier zijn we vanaf ongeveer 8 uur tot half 4 mee bezig geweest. Voor ’s avonds hadden we met z’n elfen een braai georganiseerd, ons eerste! Dit was erg gezellig en vooral ook lekker.
Zaterdag zijn we naar Cape Town gegaan, want we hadden kaartjes voor het Holi One Festival. Dit was ontzettend gaaf! Elk uur werd er een seintje gegeven en dan strooide iedereen rond met gekleurd poeder dat je kon kopen. Zo kwam je onder allerlei kleuren te zitten want de poeder bleef op je kleding zitten. Je kon poeder kopen in de kleuren: blauw, groen, geel, roze en oranje. We waren rond kwart over 2 op het terrein en zijn om 9 uur naar huis gegaan; goed vermaakt dus!
Zondagochtend heb ik eerst met thuis geskyped, omdat we geen wifi hebben en het niet in het hostel mag moeten we hiervoor naar een internetcafé. Daarna heb ik nog een paar baantjes getrokken in het zwembad en ’s middags zijn we naar Kirstenbosch Botanical Gardens geweest. Hier zou Goldfish spelen, waar we graag heen wilden. Helaas waren de kaartjes uitverkocht. Na enig gedoe hebben we eerst 2 kaartjes weten te bemachtigen en uiteindelijk 4. Dit was toch lastig aangezien we met z’n tienen naar binnen wilden… Maar de oplossing was snel gevonden! Aan de zijkant van het afgezette terrein was een hek, en vlak daarachter waren de WC’s. In groepjes van twee zijn we er heen gelopen en hebben we net gedaan of we de WC zochten, en we werden zo zonder kaartje binnen gelaten! Toch nog wat van Goldfish gezien dus, erg gaaf. Dit was echter eerder afgelopen dan we dachten dus de taxi gebeld die ons om 8 uur op zou komen halen. Vlak na half 9 was de taxi er nog niet dus zijn we naar beneden gelopen en hebben we maar een andere taxi genomen die ons veilig thuis af heeft gezet.

Het is ontzettend gaaf hier en ik vermaak me prima zoals jullie lezen! Het is wel erg warm, maar daar slaan we ons wel doorheen.

Heel veel liefs,
Lisette

  • 04 Maart 2013 - 15:36

    Henk Roelvink:

    Fijn dat je het naar je zin hebt daar Lisette.
    Dat je daar Grolsch kunt krijgen, doet mij deugd.
    Groetjes en heel veel plezier nog daar (maar aan de foto's te zien gaat dat helemaal goed).

  • 04 Maart 2013 - 16:41

    Arnout:

    Hoi Lies,
    Leuk verhaal weer. natuurlijk wist ik het meeste al:P maar erg gaaf. Had goldfish ook wel willen zien draaien. hoe gaaf is dat!
    Kus

  • 04 Maart 2013 - 20:22

    Milou:

    Hee Lisette!
    Echt super gaaf allemaal wat jij daar mee maakt! Gezonde jaloezie en gedachten aan mijn reis komen naar boven drijven! Ik heb je vorige week bij Nicole nog even op skype gezien, erg fijn dat je nog zoveel contact met thuis hebt. Geniet ervan en succes met het lesgeven deze week!
    Liefs Milou

  • 04 Maart 2013 - 21:47

    Rob:

    Mooi verhaal, meeste al via skype gehoord, mooie foto's. Veel plezier.
    Pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 18573

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 23 Januari 2016

Backpacken in Zuid-Oost Azië en Australië

11 Februari 2013 - 06 Juni 2013

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: