De tijd vliegt, we zijn op een kwart! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu De tijd vliegt, we zijn op een kwart! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt, we zijn op een kwart!

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

11 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hello everybody,

Maandag was weer een stagedag, maar toch anders dan voorgaande weken. Na de eerste pauze heb ik een les PWS gegeven, een soort sociale talenten. Hierbij ging het erom dat de kinderen op de juiste manier een probleem oplossen door middel van 5 stappen. Hierbij kregen ze in tweetallen een probleem en deze moesten ze door middel van de 5 stappen uitwerken en de goede oplossing uitspelen voor de klas. Dit vonden de kinderen erg leuk. Omdat het 37 graden was zijn we vervolgens met de twee grade 6’s naar de grote zaal gegaan waar mijn mentor Geography heeft gegeven. Enkele groepjes mochten naar buiten. Hier kwam ik met een leerling uit mijn klas aan de praat. Ze vertelde dat ze school heel leuk en interessant vind. Ze is liever niet ziek omdat ze dan heel veel in moet halen. Vervolgens vroeg ik wat ze later wilde worden en haar antwoord was dokter. Ze vertelde dat haar vader een huidziekte heeft en haar oma heeft iets met haar benen. Ze wil haar familie graag helpen en daarom dokter worden. Dit greep mij toch wel aan, omdat je dit zo in Nederland niet hoort. Ik heb haar verteld dat ze een slimme meid was en hier was ze zelf erg trots op en ik werd hartelijk bedankt met; thank you very much mam! Na deze les was het pauze en na de pauze was het nog warmer. Toen ik met Marleen de hal in liep zaten onze mentoren op de grond omdat deze lekker koel was. In de klas vertelde mijn mentor dat ze allemaal hun schoenen en sokken uit moesten doen en klaar moesten gaan staan in de gang met hun schrift en pen. De mentor van Marleen heeft beide grade 6’s meegenomen en de kinderen in de hal neergezet waar ze een uur lang vragen kregen en deze moesten beantwoorden (heeft te maken met het vinden van de slimste kinderen van alle groepen). Marleen en ik zijn in het computerlokaal gaan zitten waar de airco de hele dag aan staat en waar het dus heerlijk koel was. Om half 3 waren we vrij en toen zijn we lekker naar huis gegaan. We hebben gezwommen om lekker af te koelen. We zijn vroeg naar bed gegaan omdat we moe waren.
Dinsdag weer vroeg uit bed voor stage. Ik heb een les gegeven over ‘Public Holidays’ in Nederland. Dit vonden de kinderen erg leuk, en ze waren vooral jaloers dat de kinderen met Sinterklaas cadeautjes krijgen en soms ook nog met Kerst (de meeste kinderen uit mijn groep geloven nog in Santa!). ’s Middags hebben Marleen en ik onze lessen voor woensdag voorbereid en daarna zijn we naar huis gegaan. In het hostel kregen we eindelijk weer een keer lekker eten! Verder niet meer zoveel gedaan.
Woensdag begon de dag weer met een staff meeting. Dit is best saai want meer dan de helft krijgen we toch niet mee omdat de directeur best wel snel praat en veel woorden begrijpen we toch niet. Voor de eerste pauze heb ik rekenles gegeven over 2D vormen en na de pauze zou er een soort inspectie op school komen, waar mijn mentor bij moest zijn. Ik stond dus alleen voor de klas maar mijn les Engels is goed gegaan, de kinderen vonden het leuk en snapten het (gelukkig!!). ’s Middags hebben we besproken welke lessen we de komende week gaan geven en daarna heeft Marleens mentor ons naar huis gebracht. Om het weekend in te luiden zijn we naar Primi gegaan waar we gezellig wat gedronken hebben.
Donderdag zijn we op tijd opgestaan. Marleen en ik zijn om 8 uur naar stage gegaan om daar met ons eigen laptops aan het werk te gaan. Internet is hier een stuk sneller en niemand die ons afleidt. Alle docenten vonden dat we erg goed bezig waren en om half 3 werd ons gezegd: ‘Go home, go home!’ omdat we er al de hele dag zaten. Het eten was niet te eten dus na 5 hapjes rijst heb ik mijn bord weggeschoven. Van een ander meisje heb ik een boterham pindakaas gekregen en later hebben we ons nog een cracker met een soort philadelphia gesmeerd.
Vrijdag konden we lekker uitslapen en toen we wakker werden regende het ontzettend hard. We wilden eigenlijk naar V&A Waterfront maar dit leek ons geen goed plan aangezien we zeiknat zouden zijn tegen de tijd dat we bij de metro waren. Later hebben we besloten een taxi te bellen om ons naar Canal Walk Century City te brengen. Dit is het grootste shoppingcentre in Kaapstad. Hier hebben we met z’n vieren rondgelopen en eindelijk weer een broodje gehad dat ontzettend lekker was, namelijk van de Subway! Vervolgens een heleboel leuke winkeltjes langs gegaan. Veel winkeltjes hadden dezelfde kleding helaas, en ik heb dan ook niks gekocht. Toen we in de taxi terug zaten klaarde het op. ’s Avonds zijn we met z’n elfen uiteten geweest bij een pizzeria. Hier heb ik heerlijk lasagne gegeten! Het was alleen zoveel, dat ik maar de helft op kreeg. Net als in Amerika is een doggiebag hier heel normaal, dus de andere helft van mijn lasagne werd gewoon meegenomen naar huis.
Zaterdagochtend zijn we de straat uitgelopen want er zou een marktje zijn. Dit was alleen niks aan dus zijn we weer naar huis gegaan. Tussen de middag heb ik heerlijk mijn lasagne opgegeten en rond half 3 werden we opgehaald door de mentor van Marleen om in een pub rugby te kijken. Met z’n vieren zijn we bij de broer, zus en vrienden van Rob gaan zitten en hebben we uiteindelijk de wedstrijd Stormers-Chiefs gekeken. De Stormers komen uit Zuid-Afrika en daar waren we dan ook voor (de wedstrijd werd in het stadion tegenover ons hostel gehouden, maar het was uitverkocht). Ook hebben we daar gegeten en vervolgens een taxi naar huis besteld. Hier moesten we helaas 40 minuten op wachten, wat totaal normaal is hier in Afrika (maar wij vonden het minder leuk1) De rest van de meiden wilden stappen in Kaapstad, maar ik ben met Marleen en Tessa naar een internetcafé geweest om nog even te skypen.
Zondagochtend heb ik met Marleen en Tessa aan het zwembad gelegen en ’s middags waren we door een paar jongens van de cricket uitgenodigd om te komen barbequen. Dit was echter anders dan we verwacht hadden, dus na de wedstrijd, een broodje boerewors en een stukje vlees hebben we de taxi naar Primi genomen en daar nog een pizza gegeten. Daarna thuis heerlijk gaan slapen omdat we maandag weer naar stage moeten.

Een paar weetjes;
-Ze rijden hier aan de andere kant van de weg
-Het voetgangers stoplicht is zo’n 6 seconden groen, doorlopen dus!
-Er gaat wel 10x per dag een bel in ons hostel (opstaan, ontbijt, lunch, diner, huiswerk, bedtijd en volgens mij nog wel vaker)
-Taxi’s kosten haast niks en je betaald per taxi, niet per persoon
-Drank kost nog minder, je kunt makkelijk dronken worden voor 10 euro (dus aan 5 euro heb ik hier altijd wel genoeg, haha!)

Liefs Lisette

  • 11 Maart 2013 - 15:36

    Arnout:

    Hoi lies,
    Klinkt als een grote straf 38 graden :D. hier is het ijskoud buiten, hopen dat het snel weer 20+ wordt hier. geniet er dus maar van hehe.
    Mooi dat je je nog niet verveeld!
    Kus

  • 11 Maart 2013 - 16:00

    Monique Roelvink:

    lief nichtje,

    je hebt weer super mooi geschreven!
    je hebt het er echt leuk en ben blij voor je!
    gelukkig dat het op je stage zo goed gaat, en tussendoor heerlijk genieten!
    ik lees met plezier je verslagen!

    dikke knuffel je grote nicht

  • 11 Maart 2013 - 16:02

    Jan:

    Hoi Lisette,
    Prima verhaal! Je houdt ons goed op de hoogte. Leuk dat je zoveel op stap bent, neem het ervan is mjn advies. In Nederland is het weer winter, geniet van de warmte in SA.
    Hartelijke groeten, Jan

  • 11 Maart 2013 - 16:46

    Nicole:

    Hee Zusje!
    Weer leuk om je verhaal te lezen, had natuurlijk al veel gehoord tijdens ons lange Skype gesprek zaterdagavond :) En dan niet meer zeuren dat het koud is daar als het 19 graden is!! Want hier is het weer winter en heeeeeel koud.

    Ik ben heel benieuwd om alles daar te zien in Kaapstad, de tijd vliegt zoals je zegt dus blijven genieten!! Voordat je het weet sta ik weer voor je neus ;-)

    Dikke kus

  • 11 Maart 2013 - 20:49

    Pap:

    Hoi Lies,
    Weer een mooi verhaal. Ik lees dat de stage en het geven van de lessen goed gaat, gaat het de anderen ook goed op school en hebben die ook positieve ervaringen? Vorige week was hier een programma op tv over de twee (warme en koude) golfstromen die in ZA samenkomen, zij bepalen het klimaat op het vaste land , fascinerend om te zien. Elke keer als ik iets zie of lees over ZA moet ik wel aan jou denken daar in dat warme klimaat. Je hebt al wel in de reacties van de anderen kunnen lezen dat het hier guur en koud is.
    Mam is vanavond naar een Japanse kookworkshop.Ook goed om te lezen dat je inmiddels een paar keren een lekkere hap hebt gegeten.Oma heeft jouw kaart van Kaapstad al op zaterdag ontvangen en ze was er erg blij mee.
    Hou je taai, dikke kus van mij.

  • 12 Maart 2013 - 17:01

    Marian:

    Hoi Lisette,
    Weer een mooi verhaal over je ervaringen aldaar. Een behoorlijk cultuur en klimaat verschil met hier. We hadden hier gelukkig een paar daagjes echt het lentegevoel. Een hele fijne week gewenst.
    Liefs, Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 18574

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 23 Januari 2016

Backpacken in Zuid-Oost Azië en Australië

11 Februari 2013 - 06 Juni 2013

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: