Having fun! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu Having fun! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

Having fun!

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

18 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad


Hi everybody!

Maandag begon weer met stage. Het begint wel aardig te wennen: eerst een staff meeting om kwart voor 8 en om 8 uur beginnen met de lessen. Ik heb de nulmeting voor mijn onderzoek gedaan, waarbij ik erachter kwam dat de kinderen de tafelsommen wel kennen maar het probleem is dat ze er ontzettend lang over doen. Ik heb de toets (42 sommen met de tafels 1 t/m 12) zelf gemaakt en deed hier 2 minuten en 7 seconden over. De snelste leerling deed er 2 minuten en 9 seconden over en de langzaamste 9 minuten en 10 seconden. Hier kan ik vast wat voor bedenken, want het is een groot probleem (kost veel tijd)! Later op de dag nog een les Life Skills gegeven. Om half 3 waren we vrij en zijn we naar huis gegaan. De rest van de middag en avond zijn we voor school bezig geweest.
Dinsdag weer naar stage, hier heb ik een les buiten gedaan over zintuigen. Ze mochten op het gras gaan zitten en vervolgens steeds een minuut hun ogen dichtdoen. Eerst moesten ze een minuut concentreren op wat ze voelden, daarna wat ze hoorden, wat ze roken en wat ze zagen. Het vijfde zintuig is proeven maar dit kon niet. Ook heb ik nog een les gegeven over ‘Just a normal Dutch day’, hierbij heb ik verteld over hoe het leven van schoolkinderen in Nederland er ongeveer uit ziet op een normale schooldag. De kinderen werden erg jaloers dat ze in Nederland geen ‘demerits’ en ‘detention’ hadden, dat de kinderen een uur pauze hebben, dat ze in Nederland geen huiswerk krijgen (pas in groep 6) en dat ze niet via school sporten maar dat je in Nederland lid moet worden van een sportvereniging. ’s Middags zijn Marleen en ik naar de winkel gegaan om boodschappen te doen voor volgende week, dan gaan we namelijk pepernoten bakken. Daarna zijn we opzoek gegaan naar hostels voor in Johannesburg. Daar gaan we volgende week woensdag naartoe tot de maandag erna. ’s Avonds zijn we nog even voor school bezig gegaan en op tijd naar bed.
Woensdag heb ik interviews afgenomen bij leerlingen voor mijn ontwerponderzoek en ik heb een les gegeven over de 5 zintuigen. ’s Middags in het hostel hebben we een hotel geboekt voor in Johannesburg. Daar gaan we van 20 t/m 25 maart naartoe met z’n vieren! Na het eten nog even gaan zwemmen, en wel 30 baantjes getrokken! Ik ben trots op mezelf. ’s Avonds zijn we weer wezen skypen en daarna nog even naar Stones geweest. Hier hebben we een potje tafelvoetbal gespeeld, waarbij we vergezeld werden door 2 negers waar we even later nog dansles van hebben gehad, erg grappig!
Donderdag hebben we iets langer geslapen en daarna ben ik met Tessa en Marleen naar Cape Town geweest. Van hier uit hebben we een bus genomen naar Big Bay. Dit is een ontzettend mooi strand (aan de koude zee) waar we de hele middag hebben gelegen. Ik ben 2x met mijn voeten het water in geweest, waarbij mijn enkels bijna bevroren. ’s Avonds hebben we daar lekker tapas gegeten bij een tentje aan zee en de zonsondergang gezien. Omdat het toen al donker werd zijn we met de bus terug gegaan en ik Cape Town hebben we een taxi naar huis gepakt omdat het niet veilig is om de trein te pakken als het donker is. De taxichauffeur heeft ons veilig thuis gebracht.
Vrijdag zijn Marleen en ik rond 10 uur naar stage gegaan. Hier werd vandaag St. Patricksday gevierd. Tenminste, we hadden er meer van verwacht. We hadden al gehoord dat ze bier zouden gaan brouwen met cola. Dit was toch anders dan verwacht.. De kinderen kregen een half glas cola, waar vervolgens een bolletje vanille ijs in werd gegooid. Dit ging bruisen en vervolgens leek het op een glas Guiness bier. Marleen en ik moesten ook proeven maar het was toch niet echt ons ding. Dit was het eigenlijk al, wat we niet hadden verwacht. We hebben nog even bij een muziekles gekeken van Marleens klas, maar hier gingen ze film kijken en was dus ook niet echt bijzonder. We zijn weggegaan en hebben even in Claremont rondgelopen en een heerlijke salade gekocht. In het hostel hebben we onze salade opgegeten en daarna weer de rest van de middag en avond voor school bezig gegaan.
Zaterdagochtend zijn we eerst bezig geweest voor school. Het schiet al aardig op met de laatste portfolio’s! ’s Middags was er carnaval in Cape Town, wat we natuurlijk niet konden missen. Om 4 uur hadden we een mooi plaatsje gevonden en de optocht begon om kwart over 7. De optocht was erg mooi maar het duurde heel lang. Er zat soms wel 10 minuten tussen 2 wagens omdat de optocht vaak stil stond. Naast de wagens waren er een paar grote dansgroepen. Rond kwart over 9 was het dan toch echt afgelopen en wilden we met een aantal naar Club 31. Dit is een club op de 31e verdieping van het ABSA (bank) gebouw, en is erg luxe. Het enige probleem was dat je 21 moet zijn en de meesten jonger zijn. Samen met Marleen hebben we geprobeerd binnen te komen, omdat zij nog 20 is. We werden vriendelijk begroet en mochten doorlopen, op naar de 31e verdieping dus! Vervolgens kwamen Anne en Tessa ook binnen met Lysanne, Liselotte en Rian. Boven hadden we een erg mooi uitzicht over Cape Town by night en daarnaast was het een erg gezellig feestje!
Zondag hebben we heerlijk uitgeslapen tot 11 uur en vervolgens zagen Marleen en ik dat we een salamander op onze kamer hadden (5 cm klein). Omdat we hem allebei niet weg durfden te halen, hebben we de man van Brenda gevraagd en deze heeft de salamander weggehaald, PFUW! ’s Middags zouden we een braai hebben, maar het was een heel gedoe om er te komen dus ging het niet door en zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen. Ook nog 20 baantjes gezwommen dus ik ben goed bezig! ’s Avonds zijn we met een groepje uiteten geweest naar Forester Arms. Hier heb ik eindelijk een normaal stuk vlees gegeten! Het was erg gezellig maar we moesten wel weer op tijd naar bed, maandag stage.

A.s. woensdag (20 maart) vertrek ik met Tessa, Marleen en Anne naar Johannesburg voor 6 dagen! Daar gaan we o.a. op safari en we willen de stad natuurlijk zien! Dus volgende week zal het verhaal een keer totaal anders zijn!

Heel veel liefs,
Lisette

  • 18 Maart 2013 - 21:31

    Jan:

    Hoi Lisette, je hebt weer een mooi verhaal geschreven. Wat zwem je veel! Gisteren zijn Arnout en ik bij Maarten in Groningen op bezoek geweest, was gezellig. Tot je volgende verslag, ben heel benieuwd. Hartelijke groet, Jan

  • 18 Maart 2013 - 22:16

    Ellen:

    Dit is weer 'n lekker boodskap. Lees dat julle gelukkig nie verveeld. daarnaas word daar gelukkig ook nog gewerk en leer die kinders in ieder geval nog iets van die nederlandse juffen. ons begin ook al aardig die suid-afrikaanse kriebels te kry en kyk daar na uit om jou te besoek. sy dan ook heel nuuskierig na die stories uit johannesburg.
    Liefs Mam

  • 19 Maart 2013 - 13:48

    Ine:

    Hoi Lisette,
    Wat veel leuke dingen maken jullie mee! Fijn dat het ook goed gaat met je engels en het lesgeven.
    Ik lees je verhalen met veel plezier en wens je alvast een fijne trip naar Johannesburg.
    Vanuit een koud Nederland, groetjes Ine.

  • 21 Maart 2013 - 15:03

    Monique:

    lief nichtje,

    super verhaal weer!! gewedlig wwat je daar allemaal doet en ziet!
    heel veel plezier in johannesburg waar je nu al zit!
    kijk weer uit naar je vervolg verhaal!

    dikke knuffel en kus je grote nicht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 18585

Voorgaande reizen:

06 September 2015 - 23 Januari 2016

Backpacken in Zuid-Oost Azië en Australië

11 Februari 2013 - 06 Juni 2013

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: