The other side of South Africa - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu The other side of South Africa - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Lisette Groote Haar - WaarBenJij.nu

The other side of South Africa

Door: Lisette Groote Haar

Blijf op de hoogte en volg Lisette

26 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hee allemaal!

Wauw, wat is Zuid-Afrika mooi! Nu een ander deel van Zuid-Afrika gezien; Johannesburg en Pilanesberg!

Afgelopen maandag en dinsdag moest ik nog gewoon naar stage. Maandag een aantal lessen gegeven en ’s avonds geskypet met huis.
Dinsdag kwamen Frans en Sander (docenten Ipabo en HES) bij ons op stagebezoek. Sander heeft in mijn klas gekeken. Omdat het mijn mentor leuk leek om eens iets Nederlands te maken, hebben we dat op deze dag gepland en hebben we pepernoten gebakken met de kinderen, echt geweldig! De kinderen moesten zelf uitzoeken hoeveel ze nodig hadden, dit zelf afwegen en het deeg maken. Vervolgens de kleine balletjes rollen en op de bakplaat leggen. Het stagebezoek stelde niet zoveel voor, het ging er vooral om hoe we het hier hadden en of alles goed met ons ging. Na het stagebezoek hebben Marleen en ik de pepernoten in de oven gedaan bij de Tuckshop en aan het einde van de ochtend mochten de kinderen ze proeven. Ze vonden ze heerlijk, net als de rest van de leerkrachten! Groot succes dus!!! ’s Middags moesten Marleen en ik er voor zorgen dat de kinderen rustig bleven in grade 3, dit ging goed. Toen we vrij waren wat boodschappen gekocht voor de vlucht naar Johannesburg en na het eten de koffer ingepakt. We zijn op tijd gaan slapen.
Woensdag ging al om 5 uur de wekker. Om kwart over 6 zaten we in de trein naar Kaapstad en vanaf daar hebben we de bus gepakt naar het vliegveld. Helaas kwamen we er hier achter dat we 30 minuten vertraging hadden, wat echter niet zo bleek te zijn toen we bij het vliegtuig kwamen. De vliegtuigmaatschappij heette Mango, en het vliegtuig was oranje! Hartstikke leuk! Rond 11 uur waren we in Johannesburg waar we een taxi hebben genomen. De taxi bracht ons naar Fourways, waar echter geen hotel stond. Na een telefoontje bleek dat het hotel in Kempton Park stond, wat dus iets verder rijden was. Het hotel heette One World Hotel, was mooi en er stond een groot hek voor. De kamer zag er goed uit. Vervolgens hebben we een taxi gebeld die ons naar de Festival Mall bracht om daar even te shoppen en ja hoor, ik heb EINDELIJK nieuwe kleren :) Omdat we na een paar uur toch wel honger hadden zijn we bij een pizzeria gaan eten, en daarna weer naar het hotel gegaan en op tijd gaan slapen.
Donderdag ging de wekker weer om 5.00 uur en om half 6 werden we opgehaald door Sydney die ons mee zou nemen naar Pilanesberg. Dit is een groot natuurreservaat met wilde dieren en onder andere ook de Big 5. Rond 8.00 uur waren we het park in en als eerste zagen we een Kudu. Dit was echter maar van korte duur omdat ons verteld werd dat iets verder op een leeuw te zien was (de eerste van de big 5!!) We zijn meteen doorgereden en op een grote afstand zagen we dat er echt een leeuw zat. Na hier enige tijd stil te hebben gestaan zijn we verder gereden. Het was echt onze ‘lucky day’ want we zagen vervolgens ook zebra’s, een nijlpaard, een heleboel olifanten op 2 meter afstand waarvan een kleine ons nog even toeterend achterna kwam, giraffes, springbokken, neushoorns, gnoes, waterbuks, impala’s, een krokodil, struisvogels en later op de dag ook nog een paar baboons! Om 12.00 uur zijn we naar het park gereden waar we zouden verblijven die nacht. Om 2 uur konden we inchecken en kwamen we erachter dat we helemaal niet in een tent sliepen maar in een heel erg leuk hutje! Tessa en ik hebben nog even gezwommen en om half 4 werden we weer opgehaald voor de volgende drive. Hier hebben we nog veel meer giraffes, zebra’s, olifanten, gnoes en nog veel meer dieren gezien. Om half 7 ging het park dicht en zijn we naar ons huisje gegaan. Hier hebben we een heerlijke braai gehad met lekkere rosé. We zijn wederom op tijd naar bed gegaan omdat we moe waren.
Vrijdag ging de wekker weer om 5.00 uur en om 6.00 uur reden we het park weer in voor de volgende drive. De zon kwam net op, wat een erg mooi uitzicht gaf op sommige plekken. We hebben ook tijdens deze drive weer aardig wat dieren gezien. Om 9.30 waren we terug op ons park omdat we ontbijt kregen en uit moesten checken en rond 11.00 uur zaten we weer in de auto voor de laatste drive. Er werd ons nog verteld dat ergens een leeuw zat maar wij zagen alleen stenen in de verte. Toen we het wel genoeg vonden en het park uit wilden, werden we tegengehouden door een grote kudde olifanten. Deze liepen midden op de weg en waren niet van plan om aan de kant te gaan. Er kwam een grote truck langs dus hier zijn we achteraan gereden. Toen zaten we voor de olifanten en deze kwamen achter ons aan rennen wat aardig wat mooie foto’s, filmpjes en angst bezorgde! We zijn levend het park uitgekomen en op de terugweg naar het hotel zijn we langs de winkel gegaan om eten te halen. In het hotel wat gegeten en lekker gaan slapen.
Zaterdag mochten we voor ons doen uitslapen, de wekker ging om 8.00 uur. Tessa en Marleen gingen naar een cultural village en Anne en ik zijn naar Johannesburg gebracht. Hier hebben we het apartheid museum bezocht wat best indrukwekkend was! Borden waar ‘Only whites’ op stond en ‘non-whites toilet’ maken toch wel een indruk op je, omdat je weet dat er gebouwen en andere dingen waren waar zwarten en kleurlingen niet naar binnen mochten. Na ongeveer 2 uur in dit museum gelopen te hebben zijn we met de hop on hop off bus naar Johannesburg gereden en op de 50e verdieping van een gebouw naar the top of Africa gekeken. Het was mooi weer dus we hadden een geweldig uitzicht. Daarna wilden we weer met de bus. Toen we op de bus stonden te wachten werden we door iedereen aangekeken, want er liepen alleen maar negers over straat en wij als twee blanke dames waren wel erg interessant. Dit gaf ons een aardig onveilig gevoel en we waren blij toen we weer in de bus zaten. Deze bracht ons naar het station waar we weer opgehaald zouden worden door de andere meiden en Sydney die met hun mee is geweest. Anne hebben we afgezet want die ging naar haar neef en wij zijn naar een ontzettend grote Food Lovers Market geweest waar ze allerlei verse salades, groentes en fruit hebt die je zelf kunt kiezen. Terug in het hotel hebben we deze salade opgegeten en een jongen van het hotel heeft bij ons op de kamer gezeten. Hij komt uit Ghana en vertelde ons dat als je hier in Afrika een ring draagt dat je dan getrouwd bent (helaas liggen mijn ringen thuis..)
Zondag zijn we met de taxi naar Rhodesfield gegaan en hier hebben we de Gautrain (een soort syntus) naar Rosebank genomen. Hier was een hele leuke Afrikaanse markt waar we weer wat geld uitgegeven hebben. Daarna zijn we ook nog naar Sandton geweest. Dit zag er wat Italiaans uit en er waren erg veel dure winkels, niks voor ons dus. ’s Avonds zouden we met Nana Yaw (de Ghanese jongen van ons hotel) naar de kerk, maar deze bleek al dicht te zijn toen we aankwamen. Hij nam ons een stukje mee door de buurt waar we ons erg onveilig voelden want er liepen alleen maar negers en ze keken ons allemaal aan. Ook werden we nog even achtervolgd wat we al helemaal niks vonden. In het hotel waren we gelukkig weer veilig achter hekken en een gesloten deur.
Maandag ging de wekker om 8.30 uur. We hebben lekker rustig aan gedaan en rond 11.00 uur moesten we de kamer uit. Een uur later werden we weer opgehaald door Sydney die ons mee heeft genomen voor de Soweto tour. Hier hebben we de rijke, middenklasse en arme mensen gezien en door de arme wijk heen gelopen. Het stonk hier, alles stond dicht op elkaar, het zag er vies uit en in de golfplaten huisjes wat het ontzettend warm. Daarna hebben we de Regina Mundi Church bezocht waar we een rondleiding kregen van een oude man die dronken was en ontzettend stonk en als laatste heeft Sydney ons het voetbalstadion nog laten zien en ons naar het vliegveld gebracht. De vlucht terug was met vliegtuigmaatschappij Kulula en we vlogen om 20.00 uur. Het was heel erg vies weer en we vlogen erg lang door de wolken met veel turbulentie wat we erg eng vonden (het hele vliegtuig schudde af en toe hard heen en weer). We waren dan ook blij toen we om 22.00 uur weer met beide benen op de grond stonden. Met de taxi zijn we terug naar ons hostel gegaan waar we snel zijn gaan slapen.

Johannesburg is dus erg anders dan Kaapstad. Ik voelde me er een stuk onveiliger en zou er niet weer heen hoeven. Pilanesberg daarentegen was ontzettend mooi! Al die dieren die gewoon voor je auto langs lopen en op een meter afstand van je auto staan te eten en te kijken: WAUW! Maar ik ben blij dat ik terug ben in Kaapstad!

Liefs,
Lisette

• 26 Maart 2013 - 12:12

Milou:

Hee Lisette!
    Wow, wat een geweldig verhaal en avontuur heb je beleefd! Al die dieren in het wild, klinkt echt heel gaaf. Een Ghanees in Zuid-Afrika, die heeft het goed voor elkaar ;)
    Geniet ervan meid!
    xx Milou

• 26 Maart 2013 - 12:18

Jan:

Hoi Lisette,
    Mooi verslag, hele mooie rondreis gemaakt!
    Hartelijke groeten, Jan

• 26 Maart 2013 - 12:36

Nicole:

Hee Lies,

Had natuurlijk al het een en ander gehoord, maar wat ontzettend gaaf dat je al die dieren hebt gezien. Ik hoop dat ik ze ook mag zien al wij die kant op komen. Foto's komen nog neem ik aan? Nu weer even bikkelen op stage en dan heb je al weer paasvakantie toch? Wij hebben dit weekend 4 dagen vrij, heerlijk! Alleen nog hopen op wat beter weer want hier in het hoge Noorden lijkt het de afgelopen week net Syberie... Zooooo koud!

Succes deze week op stage zusje!
    Dikke kus

Ps. Toen ik over de Regina Mundi kerk las moest ik meteen aan 'wie is de mol' denken, die zijn daar namelijk ook geweest ;-)

• 26 Maart 2013 - 13:17

Marian:

Leuk zoals jij je ervaringen met ons deelt. Een prachtige week gewenst en geniet van je werkzaamheden en vrije tijd aldaar. Liefs, Marian

• 26 Maart 2013 - 23:53

Marloes:

Inderdaad Lies er is maar 1 woord voor WAUW! Wat een super mooie, leuke en ook zeer spannende ervaringen. Ook dat die mensen je dan ook zo interessant vinden en dat ze je achtervolgen... Een totaal andere wereld. Heel erg leuk geschreven haha ik zie het allemaal zo voor me! En oooooh ik kan het niet vaak genoeg zeggen IK WIL OOOOOOOK!!! Haha iets om naar uit te dromen!:) Nou geniet er nog lekker van en ik kijk uit naar je volgende verhaal! Liefs Marloes, ribaaaa! En groetjes van Pieter die overigens erg jaloers was op dat gave festival met al die kleuren! Xxxxxx

• 30 Maart 2013 - 10:53

Hans:

Hoi Lisette, ik lees af en toe je reisverhalen en zie foto's op Facebook. Volgens mij is dit een once in a lifetime ervaring in Afrika. Stage en avontuur, dat wil iedereen wel. Kaapstad en dan even een uitstapje naar Johannesburg. Een beetje safari. Geweldig. En voor het thuisgevoel pepernoten bakken!?. Heb je ze ook verteld over zwarte Piet?
    Veel plezier nog en geniet ervan daar.
    Trouwens, kennen ze in Afrika ook Pasen. Leuk om daar eieren-eten te introduceren met de kinderen.
    Heel veel plezier nog en ik blijf je volgen.

Gr. Hans